Dialogen mellom partene startet etter at det hadde kommet flere klager om nettsider, som er Shopifybaserte, på tvers av landene i EU. Mesteparten av klagene kom under pandemien fra de ulike søsterkontorene rundt om i EU og EØS.
De to første årene av pandemien økte netthandelen i hele EU og EØS, og mange startet nettbutikk ettersom det var begrensinger i å drive fysisk butikk.
Klagestorm til nettbutikker
I tillegg til en økning i antall nettbutikker, var det også stor økning i antall klager til nettbutikker. Disse klagene viste seg å være knyttet til nettsider som benytter Shopify, og klagene handlet ofte om svindel, at selger ikke klarte å levere varer eller ikke oppga kontaktinfo til kundene.
Shopify har gått med på å overvåke ulovlig praksis hos kunder som bruker deres plattform, ved å svare opp meldinger om useriøse næringsdrivende, samt ha mer informasjon om de som bruker plattformene i sitt system.
Shopify er et globalt selskap som lager og drifter nettbutikker også for kunder i Norge. I den nye avtalen lover de å gjøre forbedringer som gjør det tryggere for forbrukere å handle i nettbutikker laget av dem, ved å bøye seg for regelverket EU forholder seg til.
Disse punktene har Shopify gått med på i avtalen
Shopify har forpliktet seg til følge disse punktene for å gjøre det tryggere for forbrukere å handle på nett
- Endre på nettbutikkenes oppsett slik at kontaktinformasjon, vilkår, personvern og returvilkår er obligatorisk å synliggjøre
- Gi veiledning til næringsdrivende med nettbutikker om EUs regelverk og lover om handel i EU og EØS.
- Gi forbrukermyndigheter i alle land i EU tilgang til informasjon om europeiske næringsdrivende ved etterspørsel
- Legge ned nettbutikker som er klaget inn av forbrukermyndigheter i landene i EU, samt gi dem mer informasjon for å videre undersøke svindel eller lovbrudd