Nettsvindel
Fått vare du ikke har bestilt?
Du er ikke pliktig til å betale for varer du ikke har bestilt. Skulle du likevel møte et krav fra en selger, bør du gi beskjed om at du ikke kommer til å betale.
Skriv i brevet at det ikke foreligger noen avtale om kjøp. Det er selger som eventuelt må dokumentere at en slik avtale foreligger.
Selger kan ikke kreve at du skal returnere varen. En eventuell retur må i tilfelle den næringsdrivendes betale for. Du kan for eksempel be om å få tilsendt frankert returemballasje.
Mottatt en ukjent faktura?
Du skal ikke betale for tjenester eller varer du ikke har kjøpt. Mottar du en faktura for noe du ikke har bestilt, så skal du ikke betale. Dette er svindel. Send gjerne en mail til avsender der du informerer om at du ikke har kjøpt tjenesten/varen de referer til, og at du derfor ikke kommer til å betale. Hvis du fortsetter å motta fakturaer, så kan du kontakte oss.
Inkasso
Dersom selger sender saken til inkasso, bør du ta kontakt med inkassobyrået og gjøre dem oppmerksom på at kravet er omstridt. Inkassoselskapet har da ikke lov til å inndrive kravet.
Skulle inkassoselskapet til tross for dette ikke stoppe saken, kan du klage selskapet inn for Finansklagenemnda.
Har du vunnet en ukjent konkurranse?
I mange tilfeller av lotterisvindel får du beskjed om at du har vunnet en stor premie, men at du må betale inn en sum penger for å få den utbetalt.
Økokrim advarer mot både brev og e-post med denne typen innhold, og anbefaler deg ikke å svare.
Enkelte selskaper følger opp brevet eller e-posten med å ringe deg på telefon. Høres dette for godt ut til å være sant, er det gjerne akkurat det. Ikke gi ut personlig informasjon, og ikke svar på henvendelsen.
Svindelgalleri
Forbrukertilsynet sitt svindelgalleri gir en oversikt over useriøse nettbutikker som kan være lurt å sjekke ut før du handler.