Text Size

Slik klager du

Skal du klage på en feil eller mangel på en vare eller tjeneste, som du har kjøpt av næringsdrivende i et EU-land eller Island? Slik gjør du det!

Klageprosessen skritt for skritt:

1. Klag skriftlig til selger
Du må begynne med å sende skriftlig klage/reklamasjon til selger. Forbruker Europa kan ikke behandle en klage før du har klaget direkte til næringsdrivende. Send et rekommandert brev, en faks eller e-post og beskriv feilen eller mangelen. Europakommisjonen har utarbeidet et klageskjema du kan bruke for å klage til selger. Klageskjemaet finner du ved å klikke her, men du kan gjerne også formulere brevet selv. Legg alltid ved kopi av kvittering, garantibevis, mv. Sett en svarfrist på for eksempel 14 dager, og ta vare på en kopi av brevet.

Flere brevmaler for klage til selger finner du her.

2. Klag til banken din
Har du betalt for varen eller tjenesten med kredittkort eller VISA betalingskort bør du sende en klage til banken som har utstedt kortet. Du kan ha krav på refusjon fra banken din dersom selger ikke etterkommer kravet ditt. Forbruker Europa har utarbeidet maler som du kan benytte for klage til banken dersom du har brukt kredittkort eller VISA betalingskort. Legg ved kopi av kvittering, klage til selger, svar fra selger, mv. Sett en svarfrist på for eksempel 14 dager og ta vare på en kopi av brevet.

Malene finner du her.

3. Klag til Forbruker Europa
Forbruker Europa kan bistå deg dersom du ikke blir enig med selger og du ikke får refusjon fra banken. Vi er en del av et europeisk nettverk som kan mekle med selgeren eller få saken din prøvet for en nemnd i selgerens hjemland.

Bruk Forbruker Europas klageskjema (fungerer ikke i Chrome) for å klage på en næringsdrivende. Skjemaet kan fylles ut elektronisk eller skrives ut før utfylling. Ferdig utfylt skjema og dokumentasjon sendes oss elektronisk ved å klikke "Send klage". Du kan eventuelt sende skjemaet per e-post, faks eller post:

E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Post: Forbruker Europa, Postboks 463 Oslo, N-0105 OSLO

NB: Husk å fylle ut all informasjonen i skjemaet og legg ved relevant dokumentasjon. Ufullstendige klager kan ikke behandles.

Dersom du ikke skal klage på en næringsdrivende, men kun søker informasjon eller veiledning, vennligst benytt vårt kontaktskjema som du finner ved å klikke her.

Forbruker Europa kan hjelpe deg med klager på varer eller tjenester kjøpt av næringsdrivende i EU eller Island. Klagen kan ikke behandles før du har klaget skriftlig til selger.

Forbruker Europa kan ikke bistå deg dersom klagen gjelder finansielle tjenester eller kjøp fra:

  • Norske næringsdrivende
  • Utenlandske næringsdrivende utenfor EU/EØS-området
  • Privatpersoner

Har du spørsmål, vennligst kontakt oss på tlf. 23 400 500 eller benytt kontaktskjemaet.

Gratis hjelp

Forbruker Europa tilbyr gratis hjelp og veiledning til forbrukere om kjøp i EU, Island og Norge.

» Kan Forbruker Europa hjelpe meg ?

Forbrukereuropa finansieres av:

 

Følg oss 

facebook facebook

hei