Dropshipping
Hva er dropshipping?
Dropshipping er en forretningsmodell som gir deg inntrykk av at du kjøper varer fra en norsk eller europeisk butikk på nett. I virkeligheten blir varen sendt direkte til deg fra en tredjepart, som ofte befinner seg i Asia. Det betyr at selgeren du kjøper varen fra, ikke har varen på sitt lager, men sender bestilling på vegne av deg til noen andre.
Hvordan fungerer dropshipping?
Dropshipping fungerer på den måten at du bestiller en vare i en nettbutikk. Bestillingen din blir automatisk sendt til en utenlandsk leverandør, grossist eller markedsplass som frakter og sender pakken til direkte til deg. Siden varen sendes fra utlandet kan det bli dyrere frakt og tollkostnader enn du oppfattet av nettbutikken. Noen ganger tar det også lang tid før du får det du kjøpte.
Er dropshipping ulovlig eller svindel?
Dropshipping er ikke ulovlig, men svært mange useriøse selgere og svindlere bruker dropshipping for å tjene raske penger. Hvis noe går galt med handelen, er det sjeldent disse selgerne er interessert i å hjelpe deg. De bryr seg lite om dine forbrukerrettigheter og som regel ønsker ikke disse selgerne å finne en løsning på eventuelle problemer du får med handelen din.
Når du bestiller varer fra en såkalt dropshipper som holder til utenfor EU og EØS må du være bevisst på at produktene du kjøper kan inneholde stoffer som er ulovlige og helseskadelige. Det er mange land som ikke har tilsvarende strengt regelverk som EU og EØS-landene når det gjelder .
Dette kan være tegn på at en nettbutikk driver med dropshipping
- Lange leveringstider, eller ikke informasjon om leveringstid i det hele tatt.Siden varene ofte blir sendt fra Asia, vil det ofte ta uker eller måneder før du mottar varen din. Fordi nettbutikken ikke har kontroll på leveringstidene, vil de ofte være veldig vage eller ikke nevne leveringstid i det hele tatt når bestiller varen
- Ingen returadresse, eller en adresse som ser privat ut. Et godt tips er å alltid sjekke returadressen på Google Maps. Hvis du finner et bilde av noe som ser ut som en privat adresse bør du tenke deg om før du bestiller.
- Dårlige eller ikke originale produktbilder. Nettbutikker som driver med dropshipping bruker sjelden originale bilder. Ta et skjermbilde av produktet du har lyst å kjøpe, og last det opp på Google Images for å se hvilke andre nettsider som bruker samme bilde, og selger samme vare. Hvis du finner bildet flere andre steder er dette et tegn på dropshipping.
- Språkfeil. Ofte er det brukt dårlig oversettelse fra engelsk. Hvis du er inne på en nettside med merkelig setningsoppbygging eller skrivefeil, så kan dette indikere en dropshippingnettside.
- Sjekk andres erfaringer. Søk på internett etter andres erfaringer med den aktuelle nettbutikken. Dette kan du gjøre på sosiale medier, i diskusjonsforum eller på TrustPilot.
Reklamasjon, angrerett og garanti
Når du bestiller fra en nettbutikk, inngår du en kontrakt med nettbutikken. Når det gjelder dropshipping, så er kontrakten mellom deg og nettbutikken, og ikke leverandøren av varen. Dropshipperen (nettbutikken) er ansvarlig for å levere det produktet de annonserer for, og må overholde de juridiske retur- og reklamasjonsreglene.
I EU er reglene slik:
- Du har 14 dagers angrerett på nettkjøp fra du mottar varen.
- Det er ikke et krav at nettbutikken gir deg en norsk returadresse. Dropshipperen kan gi deg adressen til leverandøren for returer, men: nettbutikken må ha informert om dette før du gjennomførte kjøpet. Nettbutikken må også tydelig angi kostnadene ved å returnere bestillingen på forhånd. Slike kostnader og gebyrer kan koste deg dyrt.
- Har du mottatt et defekt produkt, eller går varen i stykker innenfor reklamasjonsperioden? Da må nettbutikken tilby å reparere det du kjøpte eller gi deg et nytt tilsvarende produkt. De kan ikke legge ansvaret over på leverandøren.