Angrerett

Angreretten gjelder i hele EU/EØS-området.

Har jeg angrerett?

Du har angrerett når:

  • kjøpet har blitt gjort over internett eller via telefon (og næringsdrivende har lagt opp til at salget skal skje på den måten).
  • kjøpet foregikk hjemme, på gaten eller stand – og du handlet for over 300 kroner.

Du finner angrerettloven på lovdata.no.

Når har jeg ikke angrerett?

Du har ikke angrerett på: 

  • varer kjøpt i fysisk butikk
  • kjøp eller bygging av bolig
  • persontransport som buss, tog og fly
  • pakkereiser (men her har du gode muligheter til å avbestille)
  • det du kjøper på nettsider som formidler salg for andre
  • noe som er spesiallaget utfra dine valg

eller

  • ferske varer som mat og blomster
  • ting det er umulig å returnere, som fyringsolje eller jord spredt ut over en hage
  • hotellovernattinger, forestillinger og konserter
  • hastereparasjoner hjemme hos deg
  • forseglede medie- og intimprodukter hvis du har åpnet det.

Men: I disse tilfellene må selgeren ha informert deg på forhånd om at du ikke får angrerett.

Gyldig grunn?

Du behøver ikke å oppgi noen som helst grunn for å bruke angreretten, men du må holde fristen.

Si ifra innen fristen

Det er lurt å skrive en e-post til selgeren om at du vil angre, og legg gjerne ved skjemaet han skal ha sendt deg. Du har to uker på deg til å melde fra, og nedtellingen begynner når du har fått varen og all informasjon, eller dagen etter at du avtalte å kjøpe en tjeneste. Hvis du da ikke har mottatt et ferdig utfylt angrerettskjema, utvides fristen til inntil tolv måneder. 

Returner i tide

Send eller lever varen til selgeren innen 14 dager etter at du meldte fra at du angret deg.

OBS! Du er ansvarlig for trygg retur. Pakk varen godt, og ta vare på kvittering for frakt.

Hvem betaler returen?

Selgeren kan ikke ta noe gebyr for at du angrer. Du har krav på å få tilbake alle kronene du har betalt. Men, det er du som må betale returen, så sant du fikk beskjed om det på forhånd, eller dere ikke har avtalt noe annet. Hvis det er en vare som ikke kan sendes i posten, så skal du ikke betale dersom du har fått den levert hjemme hos deg.

Kan jeg angre når tjenesten er igang?

Dere kan avtale at selgeren begynner å levere en tjeneste, for eksempel et datingabonnement, før angrefristen har gått ut. Hvis du helt klart har bedt om det, kan selgeren kreve betalt for det du har rukket å motta, dersom du angrer.

OBS! Hvis du har handlet på avbetaling, bør du melde fra til finansinstitusjonen om at du har angret deg.