
Foto: Pickawood / Unsplash.com
Vi er inne i en periode med mye salg og tilbud i både fysiske butikker og nettbutikker. Da kan det være fristende å klikke hjem en ekstra vare eller to fra nettbutikken, og ta sjansen på at for eksempel sko eller genser passer når du har fått det i posten.
Men om skoene ikke passer, eller du ikke vil ha dem likevel : Du har lov til å angre deg innen 14 dager etter du har mottatt varen eller tjenesten. Dette gjelder i hele EU og EØS.
Trenger jeg å si hvorfor jeg angrer?
Nei. Det er ikke et krav å fortelle selger hvorfor du ikke ønsker å beholde varen. Noen nettbutikker har spørreskjemaer eller ber deg direkte om å oppgi grunn før de vil godta at benytter angreretten, men dette er altså ikke nødvendig. Det eneste du trenger å gjøre er å overholde fristen på 14 dager.
Angrerettskjemaet skal sendes senest med ordrebekreftelsen
Når du bestiller på nett skal du også få et angrerettskjema med bestillingen din. I skjemaet skal det blant annet opplyses om fristen for å angre, hva du må gjøre hvis du vil angre og hvor du skal sende varen tilbake.
For at angrerettrettskjemaet skal være gyldig skal det sendes til deg som et fast dokument, ikke som en link via nettsiden.
Når har jeg ikke angrerett?
Hovedregelen er at du kan angre på kjøp over internett, telefon eller på messe. Enten ved at kjøpet foregikk hjemme, på gata eller på en stand.
Men det finnes unntak. Du har ikke angrerett når du…
- Kjøper varer eller tjenester i en fysisk butikk. Da er det butikkens egne regler som gjelder. De fleste butikker har egne frister for åpent kjøp som kan være alt fra 3-100 dager. Det er helt opp til butikken selv hvilke frister de tilbyr.
- Kjøp eller bygging av bolig
- Persontransport som buss, tog og fly
- Pakkereiser
- Noe som er spesiallaget ut i fra dine valg
Her er det også viktig å presisere:
Kjøper du for eksempel en sofa fra en nettbutikk som tilbyr en liste med ulike størrelser og farger du kan sette sammen har du angrerett. Da er sofaen designet av deg via standardmål butikken allerede tilbyr.
Men hvis du ønsker mål eller en farge på sofaen som ikke står på denne listen regnes den som spesiallaget, og da har du ikke lenger angrerett.
Dette må du huske på når du returnerer
Hvis du benytter deg av angreretten er du pliktig til å returnere varen. Du har selv ansvar for å sende varen i retur til selger.
Flere nettbutikker har ofte egne instrukser for hvordan en skal returnere varer, som skal komme fram når du inngår avtale om kjøp. Dette vil gjerne stå i avtalevilkårene på nettsiden eller når du kjøper varen. Dersom du ikke har mottatt returinformasjon bør du spørre selger før du sender varen.
Det lønner seg ikke å sende varen i retur til returadressen på pakken da dette ofte ikke er riktig sted for retur.
Når du sender pakker i retur må du kunne dokumentere at pakken er sendt og du må sørge for at det du sender er godt pakket inn. Da kan du for eksempel betale for sporing av pakken. Hvis pakken skulle bli borte har du bevis på den er sendt, og da må vanligvis selgeren betale tilbake.
Å returnere en vare kan koste penger. Selger må informere deg på forhånd om at du må betale for returen, hvis ikke må selgere dekke returen selv.
Blir ikke du og selger enige?
Hvis du har problemer med å benytte deg av angreretten selv om du har fulgt reglene, kan du kontakte Forbruker Europa for råd eller mekling. Du kan nå oss på telefon eller fylle ut kontaktskjemaet vårt på nettsidene våre.