
Foto: Colourbox
- Ta alltid vare på kvitteringen. Dette er dokumentasjon på hvor og når du gjorde handelen, og hvor mye du betalte. Videre vil ofte kontaktinformasjon til butikken være på kvitteringen. Dette er viktig informasjon å ha ved en eventuell klage.
- Spør om du kan bytte. Husk at du ikke har angrerett når du handler i en forretning. Du bør derfor forhøre deg om muligheten til å bytte varen, og få det skriftlig.
- Sjekk hvor lang reklamasjonsfristen er. Kjøper du en vare i EU/EØS-området kan du klage i minst to år, men noen land har lengre frist som Norge hvor fristen kan være opp til fem år.
- Bruk kredittkort. Det gir deg bedre rettigheter. Dersom du skulle bli lurt, har du en mulighet for å kreve refusjon gjennom banken. Men husk å betale regningen før fristen!
- Vi kan hjelpe deg. Hvis du har problemer med en vare kjøpt i utlandet, og du og selger ikke blir enige, kan du kontakte Forbruker Europa for hjelp.