Vil hjelpe barn å føle seg tryggere på nett

Publisert 23.09.22 , sist oppdatert 24.01.24
Internett er ikke bare lek og gøy. Unge forbrukere som bruker mye tid på internett vil sannsynligvis møte vanskelige situasjoner.

Barn kan ofte støte på spørsmål eller funksjoner de ikke forstår konsekvensen av på nett. Dette læringsverktøyet skal gjøre dem trygge til å ta gode avgjørelser på internett.                                                                            FOTO: iStock

Er det greit å kjøpte noe i et spill med ekte penger? Hvordan kan en skille en ekte fra en falsk nettbutikk? I år har EU viet året til ungdommen, og sammen med våre søsterkontor har Forbruker Europa utviklet et læreverktøy for å diskutere og lære om problemstillinger på nettet.

Verktøyet kan brukes av skoler eller privatpersoner og har som mål at barn som bruker internett skal føle seg trygge på nett.

Selv om barn og unge er teknisk gode, viser studier at de er overraskende ukritisk når det kommer til svindel og feller på internett.

Forskjellige temaer

Læringsmaterialet egner seg godt til bruk i undervisning i norske skoler for elever som har hatt engelsk mer enn to år.

I tillegg til at den får barna til å reflektere over egen adferd på nett er opplegget på engelsk, slik at de få trent språkøret samtidig. Det er helt gratis, og trenger ikke lastes ned noe sted.

De ulike modulene tar for seg temaene:

Digitale forbrukerrettigheter

Online spill 

Netthandel 

Svindel og abonnementsfeller

Opplegget består av både videoinnhold, leksjoner og quiz for å få barna til å forstå hvilke feller en kan havne i selv ved å gjøre helt vanlige ting som å spille et spill eller sende meldinger med en venn via en Chat-tjeneste.

Med læringsmodulene ligger det også en egen lærerveileder som skal gjøre det lett å implentere dette inn i undervisningen på norske skoler.

For å finne hele opplegget kan du klikke på denne lenken her.

Mobbing på nett et utbredt problem

European Schoolnet som har vært med på å utvikle læringsverktøyet har hentet inn statistikk som viser de hyppigste grunnene til at barn har kontaktet hjelpetelefoner i perioden april til juni i år.

Nettmobbing topper den dystre listen, men en skal ikke lenger ned på listen «potensielt farlig innhold» dukker opp. Tallene til hjelpetelefonene forteller oss noe viktig om hvordan barn oppfatter innhold de møter på nett, og at det er et behov for å beskytte dem og gjøre dem rustet når de både spiller og bruker sosiale medier.