Viktig informasjon: ODR-portalen stenger i 2025

Publisert 18.03.25
ODR-portalen tar ikke inn nye saker etter 20.mars 2025. 20. Juli stenger portalen for godt.
To hender som jobber på en PC. Foto.

Foto: Colourbox

Online dispute resolution-portalen, også omtalt som Klageportalen, er et gratis nettverktøy for problemer knyttet til netthandel i EU og EØS-landene. Portalen har i stor grad blitt brukt for å kontakte utenlandske næringsdrivende direkte, eller for å bli enige om et tvisteløsningsorgan som kan hjelpe til å løse saken. Portalen kan brukes både av forbrukere og næringsdrivende.

Portalen er tilgjengelig på alle EU-språk, og har blitt brukt for å løse problemer med handel på tvers av landegrensene i EU og EØS-landene.

EU-kommisjonen har bestemt at portalen skal legges ned 20. juli 2025. Det vil derfor ikke være mulig å sende inn saker etter 20.mars 2025 gjennom portalen.

Når portalen stenger betyr det at hvis du har pågående saker i portalen, bør du hente ut dataene dine, slik at dette ikke går tapt når portalen legger ned i juli. All brukerinformasjon blir slettet i juli. Dette gjelder både forbrukere og næringsdrivende.

Vi i Forbruker Europa er det norske kontaktpunktet for portalen. Dersom du har problemer knyttet til portalen eller uthenting av data kan du kontakte oss på telefon 990 991 38 tirsdag og torsdag fra 10.00-14.00.
Du kan også sende en e-post til odr@forbrukereuropa.no