Unngå trøbbel på høstferien

Publisert 01.10.18 , sist oppdatert 19.01.24
Mange skal på høstferie, og da kan det oppstå problemer. Det kan i verste fall bety store utgifter og ødelagt ferie. Forbrukerrådet har derfor samlet sammen noen tips for å unngå trøbbel.
Høst

Foto: Colourbox

Bruk kredittkort eller VISA

Betal med kredittkort eller VISA når du kjøper flybilletter, bestiller hotell eller kjøper varer i utlandet. Det gir deg en ekstra sikkerhet. Da kan du klage til banken om du ikke får det du har betalt for, som for eksempel at hotellet ikke eksisterer når du kommer frem.

Betal alltid i lokal valuta for å få den beste kursen, selv om minibanken prøver seg med norske flagg for å få deg til å velge norsk valuta.

Her kan du lese om dine rettigheter når du betaler med kort.

 

Dine flyrettigheter på 1-2-3

Sjekk hva du spesifikt har krav på med Forbrukerrådets flyrettighetskalkulator her. Generelt så har du ved forsinkelser krav på:

  • Informasjon, mat og drikke (avhengig av ventetiden).

Hvis flyet er kansellert har du krav på:

  • Informasjon, mat og drikke.
  • Omruting eller refusjon.

Hvis flyet er mer enn 3 timer forsinket eller kansellert kan du ha krav på:

  • Kompensasjon og erstatning.

Hvis du må overnatte på grunn av forsinkelse eller kansellering har du krav på hotell (ikke hvis du valgte refusjon av billetten).

Her kan du lese mer om dine flyrettigheter.

Flyrettighetene gjelder når du flyr til og fra EU med et europeisk flyselskap. Reiser du med et flyselskap som ikke er registrert i EU vil rettighetene kun gjelde på utreisen. I alle tilfeller vil du få hjelp ved konkurs gjennom reisegarantifondet. Har du kjøpt en pakkereise i Norge vil du ha rett til assistanse fra arrangøren underveis, og du vil etterpå kunne få prisavslag for turen, hvis selskapet ikke får ordnet opp.

Her kan du lese om pakkereiserettighetene.

 

Meld bagasjen savnet på flyplassen

Si ifra på flyplassen med en gang når bagasjen ikke kommer. Du har rett til å få dekket nødvendig utstyr som toalettartikler og klær, avhengig av hvor lenge du må vente. Du har rett til at de bringer bagasjen til hotellet ditt. Finner ikke flyselskapet bagasjen, vil du ha rett på erstatning etter vekt. Her er det opp til flyselskapets vilkår for reisen. Flyr du i EU er maksimum satsen satt til 10 000 kroner.

Her kan du lese om forsinket eller skadet bagasje.