
Foto: Brooke Cagle / Unsplash.com
Les derfor våre tips, og sørg for at du sparer penger, ikke taper dem!
For i jakten på de gode kuppene, er det mange som lar seg lure inn i dyre abonnementer på nett gjennom sosiale medier og nettbutikker. Dette kaller vi abonnementsfeller.
– Vi mottar godt over 200 saker som handler om abonnementsfeller hvert år, forteller Ragnar Wiik, leder av Forbruker Europa.
– Aktørene opererer fra hele Europa, legger han til.
Slik unngår du fellene
Fellene er gjerne godt kamuflerte og vanskelige å oppdage.
Men det er noen enkle regler du kan følge for å unngå slike problemer:
- Sjekk alt som står med liten skrift, før du oppgir navn, adresse og kortinformasjon.
- Hvis du er usikker på om tilbudet er seriøst, så kan et kjapt internettsøk ofte være på sin plass.
- Vær bevisst! Hvis et tilbud virker for godt til å være sant, så er det som regel det.
– Vi jobber kontinuerlig med Forbrukertilsynet og våre kolleger i Europa for å avdekke og bli kvitt slike feller, men det er et ressurskrevende arbeid, så vi vil oppfordre alle til å være vaktsomme, sier Wiik.
Har du allerede gått i fellen?
- Meld deg ut av abonnementet så fort som mulig. Gjør dette skriftlig via e-post.
- Har du lagt inn kortinformasjonen din, så sperr kortet.
- Har penger allerede blitt trukket fra kontoen, så kan du kanskje kreve pengene tilbake fra banken din.
- Kommer du deg ikke ut av abonnementet? Det er bare å ta kontakt, vi hjelper gjerne!