Stadig flere nordmenn svindles i sosiale medier

Publisert 29.01.19 , sist oppdatert 19.01.24
2018 var rekordår i antall nordmenn som klaget på svindel i sosiale medier. Forbruker Europa anbefaler folk å bli mer kritiske og fortsette varslingen.
Annonse Red Bull og IQ

Skjermdump av svindelannonser for Red Bull og IQ-test.

Lures av tester, premier og tilbud

På ett år har antallet klager om svindel i sosiale medier gått fra noen svært få, til å bli nærmere fem hundre i Norge. Forbruker Europa, som bistår norske forbrukere i slike klagesaker, ser bekymringsfullt på utviklingen.

– Svindlerne bruker sosiale medier siden kanalen lett treffer sårbare grupper, særlig ungdom. Vi må derfor bli flinkere til å lære unge mer om nettvett og forbrukerrettigheter. De som utsettes bør varsle om forholdet selv om de kan oppleve skam. Sakene vi får inn er nok kun toppen av isfjellet, sier Ragnar Wiik, leder av Forbruker Europa.

Et klassisk svindelforsøk skjer gjennom tilbud om konkurranser, tester eller populære merkevarer til en svært billig penge. Videre viser det seg at klikket slett ikke var gratis.

– Et eksempel kan være at du får reklame om et svært billig parti med Red Bull, men som etter kjøp viser seg å være et dyrt abonnement på en dansk boligside. Et annet eksempel kan være tilbud om «gratis» IQ-test, men der du etter testen får en faktura tilsendt i posten. Vær derfor kritisk til tilbud på varer som er for godt til å være sant, eller å gi fra deg privat kontaktinformasjon, oppfordrer Wiik.

Plattformene løper fra ansvaret

Svindelen dukker opp på de mest kjente plattformer som Snapchat, Facebook og Instagram. Plattformene selv fraskriver seg ansvar for innholdet og reklamen.

– Plattformene vet godt at deres tjenester brukes til ulike svindelforsøk. Det er betenkelig at de ikke gjør mer for å stoppe svindelen. I tillegg ser de seg et snitt i å tjene penger på innholdet. Forbruker Europa ønsker nye reguleringer og et strengere tilsyn velkommen, sier Wiik.

Ikke betal for noe du ikke har kjøpt

En enkel tommelfingerregel er at du aldri skal betale for noe du ikke har bestilt. Det skal også alltid komme klart fram at tjenesten koster penger. Hvis bestillingen utføres ved å trykke på en knapp, skal den være klart merket, for eksempel med «kjøp nå,» «bekreft kjøp» eller lignende. Hvis dette ikke er tilfellet, så er avtalen ikke bindende, og du er ikke forpliktet til å betale.

Informer det aktuelle selskapet skriftlig om at siden du ikke ble opplyst om at tjenesten kostet penger, og bestillingsknappen ikke var godt nok merket, så kommer du ikke til å betale fakturaen. I de tilfeller der du har oppgitt kortinformasjon og penger allerede har blitt trukket fra kontoen din, så kan du kontakte banken din og be om refusjon direkte fra dem.

Her kan du lese mer om svindel på nett.

Kontakt Forbruker Europa

Ta gjerne kontakt med Forbruker Europa hvis du har problemer, så skal vi hjelpe deg.