– Vi er glade for at Sixt tok kritikken vår på alvor. Det gagner både dem og forbrukerne, sier Randi Flesland. – Dette viser at det nytter å være på vakt, og at det kanskje ikke er så vanskelig å være forbrukervennlig. Vi forventer nå at også de andre selskapene ser på hva de kan gjøre for å forbedre sine tjenester. Vi ønsker spesielt at de skal tilby kundene sine å kjøpe alle forsikringer hver for seg ved bestilling på nett. I dag er det kun Sixt som kan tilby dette, forteller Flesland.
Stort sprik
Forbrukerrådets krav er at kundene skal kunne sette seg inn i de ulike forsikringene og bestille dem på nett samtidig som de bestiller leiebilen. Men når det gjelder hvem som tilbyr sine kunder å kjøpe alle forsikringer før man henter bilen, er det store forskjeller mellom selskapene.
– Vår undersøkelse viser at 4 av 10 kjøper forsikringer når de henter ut bilen. Dette bekymrer oss da forbrukerne ofte befinner seg i stressede situasjoner med en ujevn maktbalanse når de skal hente ut bilen. Valget om hvilke forsikringer du faktisk trenger er best å vurdere i ro på forhånd hjemme der du også har mulighet til å sjekke hvilken dekning du allerede har gjennom f.eks. Reiseforsikring eller kredittkortforsikring og i eventuelt NAF-medlemskap, sier Flesland.
Undersøkelsen kan du lese her.
Testresultater
Her er testresultatene etter at Sixt innfrir Forbrukerrådets krav.
Vilkår | Hertz | Europcar | Avis | Budget | Sixt |
---|---|---|---|---|---|
Ansvar, kasko og tyveri er alltid inkludert i grunnleieprisen | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Alle forsikringer kan fritt velges ved bestilling | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Egenandel kan alltid reduseres til null | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Dekk og felg kan forsikres | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |