56 % av EUs voksne befolkning har opplevd svindel på nett de siste to årene.
EU-kommisjonen setter derfor lyset på dette feltet med kampanjen «Your Future. Your Choice» som handler om hvordan vi kan gjøre bedre valg som forbrukere. Emneknaggen #Internet Safety inngår i denne kampanjen.
Så hva kan du gjøre for å handle mer sikkert på nett?
Her er noen tips:
- Sjekk alltid kontaktinformasjonen til selger. Dersom denne ikke fremgår tydelig bør du revurdere å handle fra nettsiden. Vær obs på at det kan være et dårlig tegn dersom selger kun har kontaktskjema, men ingen e-postadresse.
- Vær obs der selger averterer med «unik mulighet», «beste prisen på markedet» osv. Noe som høres for godt ut til å være sant er ofte nettopp det.
- Bli kritisk der selger forsøker å påføre deg tidspress med «siste sjanse i dag» eller andre former for nedtelling av tiden tilbudet gjelder.
- Unngå nettsider som har skrivefeil og dårlig språk. Useriøse nettsider er ofte dårlig oversatt fra engelsk til norsk.
- Sjekk om produktene har klare og tydelige beskrivelser. Bare bilder? Det er ikke et godt tegn.
- Meld fra om useriøse aktører
Dersom du opplever svindel og har betalt med kort, anbefaler vi deg en kortreklamasjon/chargeback. Les mer om dette på vår temaside om kortreklamasjon her.
Dersom du vil tipse om useriøse aktører, kan du sende inn tips til tilsynsdelen i Forbrukertilsynet. Du kan tipse Forbrukertilsynet på deres nettside her.