Råd når høstferien er i fare

Publisert 03.10.19 , sist oppdatert 19.01.24
To av ti drar på høstferie. De fleste drar til hytta, men mange reiser også på storbyferie eller til et varmere land. Vi har råd og tips for hvordan du får det du har bestilt.
Bilde av hytte ved vannet om høsten. foto.

Foto: Colourbox

Regn ut flyerstatningen selv

Forbrukerrådet har opplevd en dobling i bruken av vår nettbaserte flyrettighetskalkulator i sommer, og vi regner med at økningen vil holde seg.

— De fleste vet at de har krav på mat og drikke, og to av ti vet at de har krav på en erstatning, men et fåtall vet når de har krav på det, sier Pia Cecilie Høst, leder for Forbrukerdialog i Forbrukerrådet.

— Det finner du ut med flyrettighetskalkulatoren vår. Du plotter inn reisen og årsaken til at du ikke kommer av sted, og så regner den ut hva du har krav på, forteller Høst.

Her finner du flyrettighetssjekken på Forbrukerrådets nettsider.

Slik klager du på tapt bagasje

Det finnes ingen dårligere start på ferien enn at bagasjen ikke kommer frem. Fire av ti vet ikke at de må si ifra om det allerede på flyplassen, og det er de yngste som vet minst om hva du må gjøre. Kjennskapen er høyest blant de over 60 år.

— Ringer ungdommen hjem og forteller at bagasjen ikke kom frem, så be dem ta kontakt med tapt bagasje-skranken ved ankomst. Fortell også at flyselskapet dekker toalettartikler, og nødvendige klær. Det er et godt foreldreråd, sier Høst.

Ikke bli en del av leiebilstatistikken

Pass på når du leier bil. Forbruker Europa har mottatt 125 klager på leiebil så langt i 2019. Av disse er 37 for påståtte skader.

— Ved å ta enkle forhåndsregler så går turen bra. Unngå å kjøpe unødvendige forsikringer ved å sjekke hva du trenger før du henter bilen. Husk å ta bilder av interiør, km-teller og ytre skader ved henting og levering.

Forbruker Europas leiebilråd finner du på denne nettsiden.

Husk å klage på toget

Mange tar toget i høstferien. Da er det greit å vite at du har rettigheter, hvis toger blir forsinket eller kansellert. Et fåtall har kjennskap til rettighetene sine ved togforsinkelse, og kun en promille klager. Det gjør at du ikke får penger som du har rett på.

— Dersom du reiser med Vy har du rett til 50 prosent refusjon av billettprisen ved forsinkelse på én time eller mer på langdistansetogene og ved forsinkelse på minst 30 minutter på de kortere strekningene, kan Høst fortelle.

Du har også gode togrettigheter når du reiser med tog i resten av EU/EØS. Les om dine togrettigheter på vår nettside om temaet her.

Slik klager du på overnatting

De fleste vet at hotellet eller utleier har rett til å rette opp en feil, men de under 40 år vet i mindre grad hva de skal gjøre med det. Gjelder det andre former for leie enn hotell, så sliter flere med å vite hvordan de skal klage.

— Leier du på Airbnb har du også rettigheter. Er ikke rommet som lovet kan du ha rett på prisavslag sier vilkårene til Airbnb, kan hun fortelle.

Kjøp sikkert med kort

Bruk kort når du skal kjøpe en vare eller tjeneste. Da er du sikret mot svindel. Les mer om kortsvindel på vår nettside om temaet her.

— Pass på å betale i lokal valuta, hvis du får valget. Da får du den beste kursen, avslutter Pia Cecilie Høst.

Rapport om ferievaner og rettigheter 2019