– Det er et stort problem at så mange forbrukere føler seg presset til å kjøpe produkter de ikke vil ha, sier forbrukerdirektør Randi Flesland.

Foto: Colourbox
Unødige og dyre forsikringer
– I vår undersøkelse av de fem største leiebilselskapene i Norge fant vi at svært få av dem gir forbrukerne mulighet til å kjøpe alle forsikringer når leiebilen bestilles på nett. Og, det er nettopp dette som er grunnen til at de kan utnytte forbrukernes usikkerhet og presse dem til å kjøpe produkter de ofte ikke trenger når bilen hentes ut, fortviler Flesland.
Det er særlig såkalt egenandelsforsikring (SCDW) som drar prisen opp.
– Dette er en forsikring veldig mange allerede har gjennom reiseforsikringen, eller hvis man har betalt leien med kredittkort, NAF-medlemskap har også dette inkludert, sier Flesland.
Leiebilselskapene selger også ekstra forsikringer for tyveri av eiendeler og personskader. Disse har man allerede i reiseforsikringen.
Nær fire av ti kjøper de ekstra forsikringene de blir tilbudt når de henter ut bilen. – De aller fleste kunne nok spart betydelige beløp og unngått dobbeltforsikring hvis de fikk muligheten til å velge hvilke forsikringer de faktisk trenger før de befinner seg i en stresset hentesituasjon, sier Flesland.
– Se for deg at du er på vei inn i et fly, der du blir overrumplet av en kabinansatt som begynner å fortelle deg om alt som kan gå galt på denne reisen, og at du burde kjøpe livs-, bagasje- og matforgiftningsforsikring. Vi hadde jo aldri godtatt en slik praksis hos et flyselskap. Hvorfor i alle dager skal vi godta det fra leiebilselskapene? spør Flesland.
Sjekk grundig
Å sjekke bilen for skader når man henter den, er lurt.
– Gå nøye over bilen og se etter riper, steinsprut og sprekker i lakk, ruter og lykteglass. Ta bilder av selv den minste ripe, og få med en beskrivelse av skadene i leiekontrakten, slik at du slipper krav om erstatning i etterkant. Når bilen leveres, er det en fordel å gå over den sammen med en representant fra leiebilselskapet og få en skriftlig bekreftelse på at bilen er i samme stand som da den ble hentet. Hvis dette ikke er mulig, er det lurt å gå over bilen og ta bilder, sier Flesland.
Forbrukerrådets undersøkelse viser at seks av ti allerede er flinke til å sjekke leiebilen for skader. Dette reduserer konfliktnivået, og kun én av tjue har opplevd å få erstatningskrav fra utleier i etterkant. Halvparten av disse var uenige i kravet.
– Dersom enda flere dokumenterer tilstanden ved henting og levering av leiebil, vil antallet konflikter reduseres ytterligere, sier Flesland. Vær oppmerksom på at utleier ikke har rett til å belaste kredittkortet ditt eller depositum for påståtte skader. Du skal alltid ha muligheten til å bestride slike krav før noe skal betales, opplyser Flesland.