
Foto: Colourbox
Forbruker Europa har samlet svar på de vanligste spørsmålene for deg som skal på pakkereise eller vurderer å bestille i nærmeste fremtid.
En pakkereise er et arrangement som består av en kombinasjon av minst to elementer, som for eksempel transport og losji. Cruisereise kan også anses som en pakkereise.
Hva slags informasjon bør jeg ha før jeg reiser?
Før du reiser skal du ha informasjon om
- Prisen på reisen
- Reisemål
- Transporter
- Innkvartering
- Måltider
- Reiseplan
- Innreisebestemmelser, som pass og visumregler
- Betalingsvilkår
- Vilkår om minste antall kunder
- Helsemessige formaliteter
- Forsikringsmuligheter
- Hvordan arrangør kan kontaktes under turen, og hvordan eventuelle pårørende kan komme i kontakt med dem dersom reisende er mindreårig
Kan reiseoperatøren endrer reisen min?
Hovedregelen er at avtaler er bindende. Opplysninger som er gitt om reisen i markedsføringen, kataloger o.l. blir ansett som en del av avtalen, med mindre opplysningene har vært uten betydning for reisen eller de er endret på en tydelig måte før avtaleinngåelsen.
Dette betyr at arrangøren som et utgangspunkt ikke kan endre avtalevilkårene, som for eksempel pris, transport og losji, til ulempe for deg.
Arrangøren har adgang til å endre disse vilkårene dersom dette fremgår uttrykkelig av avtalen. Les derfor avtalevilkårene nøye. Prisen som er avtalt kan bare økes grunnet endringer i kostnader for transport, skatter/avgifter/gebyrer eller valutakurser.
Hva gjør jeg om reiseoperatøren går konkurs?
Alle arrangører av pakkereiser skal som hovedregel stille garanti i tilfelle av konkurs slik at forbrukeren er sikret tilbakebetaling av innbetalt beløp og hjemtransport. Dermed har du, som kjøper av pakkereise, en ekstra sikkerhet. Sjekk i avtalevilkårene at arrangøren har stilt slik garanti i hjemlandet før bestilling. Les mer på Reisegarantifondets nettsider her
Kan jeg avbestille reisen min?
Hovedregelen er at avtaler er bindende. Det er ingen angrerett eller avbestillingsrett etter bestilling av en pakkereise. Avhengig av hvor lang tid i forveien du avbestiller, vil arrangøren ta et avbestillingsgebyr. Denne avbestillingsretten kan begrenses i avtalevilkårene.
Dersom du har en avbestillingsforsikring kan dette gi deg rett på refusjon av det som er betalt, så lenge vilkårene satt i forsikringen er oppfylt.
Du har også noen lovfestede tilfeller hvor du likevel har krav på å avbestille reisen mot refusjon. Det er for eksempel ved tilfeller av force majeure (for eksempel naturkatastrofer, krigshandlinger, farlige smittsomme sykdommer e.l.) på reisestedet eller i nærheten. I tillegg skal arrangøren tilby deg en avbestillingsbeskyttelse ved sykdom, ulykker o.l.
Jeg er ikke fornøyd med reisen. Hva gjør jeg?
Det foreligger en mangel ved reisen hvis den avviker fra det som var avtalt. Det er viktig at du klager på stedet. Arrangøren kan da bli gitt mulighet til å rette opp i det som er mangelfullt. I tillegg bør du reklamere skriftlig til arrangøren så fort som mulig.
Dersom mangelen ikke blir rettet opp i på stedet, kan du kreve prisavslag. Dersom det foreligger vesentlige mangler ved reisen, kan du heve kjøpet.
Dersom du og arrangøren ikke blir enige, kan du klage til Pakkereisenemnda dersom den næringsdrivende er registrert i Norge. Les mer om klagemulighetene på Norsk Reiselivsforum sine nettsider her. Ellers kan du klage til Forbruker Europa dersom den næringsdrivende er registrert i et annet EU/EØS-land.