Ny lovpakke fra EU styrker forbrukernes rettigheter

Publisert 30.05.15 , sist oppdatert 12.01.24
Formålet med EU er bygget på de fire friheter; fri bevegelse av personer, kapital, varer og tjenester.
Eu-flagg. Foto

Foto: Colourbox

Likevel opplever mange forbrukere å bli diskriminert på nett ved at de må betale mer for varer eller ikke får kjøpe varer i det hele tatt på grunn av hvor de er bosatt eller sin nasjonalitet. Nå har EU-kommisjonen tatt nye skritt for å rydde opp i såkalt geoblocking og gjøre det sikrere for forbrukere å handle på nett.
Vera Jourová, kommissær for justissaker, forbrukerspørsmål og likestilling, har uttalt at hun ønsker at forbrukere skal føle seg like trygge når de handler på nett som når de handler i butikk. Kommisjonen har nå fremlagt en plan for å gjøre internetthandel mer attraktivt både for forbrukere og næringsdrivende.
Kommisjonens nye lovpakke består av tre hovedprioriteringer:

– En ny forordning på geoblocking skal hindre at forbrukere blir diskriminert ved handel over nett på bakgrunn av nasjonalitet eller bosted.

Forslaget forplikter ikke næringsdrivende til å levere varer i hele EU, men forbrukeren skal få mulighet til å hente varen selv.

– Rettslig regulering av fraktselskaper og billigere levering av varer over landegrensene.

Nasjonale postselskap fakturerer ofte opp til 5 ganger så mye for å sende varer over landegrensene sammenlignet med å sende varer innenlands. Både forbrukere og næringsdrivende forklarer at dette er en viktig grunn for hvorfor de velger å ikke kjøpe varer fra andre land. Forslaget vil øke konkurransen på området ved å forplikte fraktselskapene til å melde inn prisene sine, noe som vil resulterer i lave priser for forbrukere.

– Foreslåtte endringer av forordning om forbrukerbeskyttelse gir forbrukerne økt mulighet for å få gjennomslag for sine krav på tvers av landegrensene.
Revideringen gir sterkere håndhevingsmulighet også for nasjonale myndigheter som for eksempel får myndighet til å stenge useriøse nettsider. På EU-nivå er målet å koordinere myndighetsinnsatsen mot aktører som ikke overholder lovverket til skade for forbrukere.