Flere titalls forbrukere har kontaktet oss den siste tiden etter å ha fått regning på et abonnement fra nettsider som tilbyr CV-hjelp.
Mange av disse forbrukerne er mindreårige.
De som har kontaktet oss beskriver at de har fått opp annonse eller googlet seg fram til nettsider som tilbyr CV-hjelp for en engangssum på rundt 10-15 kroner.
Etter en stund tikker det inn en regning på et abonnement på over 350 kroner i måneden.
Holder til i Nederland
Forbruker Europa er en del av ett nettverk i Europa som samarbeider om slike saker. En av sidene som tilbyr slike tjenester holder til i Nederland. Vi samarbeider derfor med det nederlandske Forbruker Europa-kontoret i disse sakene.
Krever penger av mindreårige
Flere av sakene vi har fått inn den siste siden har bakgrunn i at mindreårige har søkt etter CV-hjelp på nett, og havnet på slike sider. Flere hevder de ikke har vært inne på nettsiden, men fått opp en annonse i sosiale medier. Men alle er tydelige på at de ikke har inngått en abonnementsavtale.
- Flere foreldre har forsøkt å kontakte nettsidene etter at mindreårige har mottatt krav om betaling. En av foreldrene sendte til og med kopi av passet, men likevel opprettholder selskapet kravet, sier Linn Hogner Jahr som er direktør i Forbruker Europa.
Bestrid kravet
Hvis du ikke har fått opplyst på forhånd klart og tydelig at noe er et abonnement bør du bestride kravet. Det betyr at du må si ifra til selger at du ikke er enig i regningen. Du bør deretter vente med å betale.
Vår erfaring er at hvis en først har betalt et krav, så tar det ikke lang tid før det dukker opp et nytt krav.
Hvis du fortsetter å få regninger eller inkassokrav i ettertid er det viktig at du står ved at du har bestridt kravet. Det er ikke lov å fortsette å sende inkasso når du har sagt at du ikke kommer til å betale.