Netthandel og kredittkortrettigheter

Publisert 09.09.14 , sist oppdatert 21.02.17
De fleste med tilgang til internett benytter muligheten til å handle på nettet.
Mor og datter foran pc med kredittkort. Foto

Foto: Colourbox

I forbindelse med netthandel kan man støte på ulike problemer, som svindel, feil og mangler, at man ikke mottar det man har bestilt eller at nettbutikken går konkurs.

4 av 10 har opplevd ett eller flere problemer en eller flere ganger ved netthandel.

Forbruker Europa har gjort en undersøkelse om netthandel og betalingskort. Den viser at mange forbrukere ennå ikke har forstått ( kunnskap om ) fordelene med å bruke kredittkort når selger ikke gjør opp for seg.

Dårlige kunnskaper om gode kredittkortrettigheter

Av de som har deltatt i undersøkelsen, har tilnærmet 60 % sagt at de benytter seg av kredittkort ved netthandel. De fleste i denne gruppen er personer i aldersgruppen 30 og oppover. Dette er tankevekkende, ettersom det er (andelen) unge mennesker som benytter seg mest av internetthandel.

Undersøkelsen viser at 37 % bruker vanlig bankkort (debetkort) på tross av at man da har dårligere rettigheter enn ved bruk av kredittkort. Dette overrasker ikke siden 63 % tror de har samme rettigheter uavhengig av hvilket kort de bruker når de handler på nettet.

Noen mister muligheten til å klage, fordi de har brukt et vanlig bankkort. Blir man lurt er det ofte vanskelig å få pengene tilbake og da er det greit å kunne klage til en seriøs aktør som banken eller kredittyter.

Mange kan synes det er vanskelig å klage til banken på avtaler inngått på nettet, men undersøkelsen viser at forbrukerne som klager blir tatt hånd om. Det fremgår av undersøkelsen at blant de som hadde klaget til banken eller kortselskapet opplevde kun 1 av 10 at kravet ble avvist av banken eller kortselskapet.

Det er gode nyheter for forbrukerne at det nytter å klage til bank eller kredittyter. Det viser også hvor viktig det er at folk er klar over de gode rettighetene de har når de bruker kredittkort.

Tips og råd

Har du betalt med kredittkort, gjør finansavtaleloven § 54b det mulig å fremme pengekrav mot kredittyter blant annet om varen eller tjenesten er mangelfull. Dette innebærer at kredittyter – normalt banken din -er pliktig til å gjøre opp på vegne av selgeren, forutsatt at du har et krav mot selgeren.

For at dette skal være mulig må følgende fire forutsetninger være innfridd:

  • Du må ha handlet på kreditt
  • Du må ha handlet hos en næringsdrivende
  • Du må ha et krav på selgeren, f.eks. pga. feil eller mangel eller tilbakebetalingskrav etter benyttet angrerett
  • Du må ha forsøkt å løse saken hos selger først
  • Du har reklamert til kredittyter innen rimelig tid
Les rapporten her