Singles day, Black week og Cyber Monday. Tilbudene renner inn med ulike navn i perioden vi går inn i.
– Vi ønsker at de som handler på nett skal føle seg trygge både før, under og etter handelen. Derfor er det viktig for oss å gå ut med disse tipsene, sier direktør for Forbruker Europa, Linn Hogner Jahr.
Fysiske butikker og nettbutikker kan ha samme eller ulike tilbud. Det de har til felles i Norge er at de alle må følge reglene for prismarkedsføring. For eksempel må butikkene oppgi førpris hvis noe er på salg, og en salgskampanje kan bare vare en gitt periode.
Er du en av de som velger å handle på nett, kan nettbutikken fort være utenlandsk, selv om den retter seg mot norske forbrukere. Her er noen gode tips slik at du unngår å bli lurt.
1. Betal med kort
Hvis du betaler med kort har du best beskyttelse. Da kan du få pengene dine tilbake hvis du for eksempel har handlet fra en svindler eller varen aldri kommer fram. Hvis du ikke får pakken din kontakter du først selger. Om dette ikke fører frem må du ta kontakt med banken sin så snart som mulig. Mange banker har egne informasjonssider som heter «kortreklamasjon». Les mer om kortreklamasjon her.
2. Utenlandske nettsider
Handler du fra en nettside som fremstår som norsk, men som har sitt varelager et annet sted i verden kalles dette for dropshipping.
Nettsider som Temu og Shein er eksempler på dette. Dropshipping kan du lese mer om her.
Vær bevisst på at selv om nettsiden fremstår som norsk, kan det ta lang tid før du får varen tilsendt. Det er kjekt å vite hvis du for eksempel legger julegavehandelen på nett i år.
3. Angrerett
Du har 14 dagers angrerett fra du mottar en vare du har kjøpt på nett. Du trenger ikke oppgi noen grunn til hvorfor du angrer, det viktigste er bare at du overholder fristen. Hvis du kjøper julegaver på nett må du derfor være forberedt på at mottakeren ikke har rett til å bytte pakken hvis det har gått 14 dager. I perioden mot jul, har flere butikker åpent kjøp som varer lenger. Men da bør du lese vilkårene nøye slik at du er sikker på at dette stemmer eller ikke.
4. Retur
Ble kjøpefesten for vill, og du ønsker å sende tilbake noe du har kjøpt? Angreretten er en ting, men det må være opplyst fra selger sin side om returen er gratis eller ikke. Hvis det ikke er opplyst noe annet, er det selger som skal betale returkostnaden.