Monica fikk klump i halsen da regningen kom i postkassen: – Hadde det ikke vært for dere hadde jeg betalt alt

Publisert 20.03.23 , sist oppdatert 25.01.24
Monica og noen venninner meldte seg inn på en datingnettside etter en jentekveld. Det ble starten på en veldig ubehagelig opplevelse.
Illustrasjonsbilde av jente som ser på datingnettside på mobilen sin

Monica ble fortvilet da kravet dukket opp i posten måneder senere. Hun er glad Forbruker Europa kunne hjelpe henne. (Illustrasjonsbilde)

Monica og noen venninner hadde bingokveld, og skravlet og lo. Utover kvelden var det kjærlighet i fokus, og praten gikk om nettdating. Samme kveld bestemte flere seg for å sette opp hver sin konto på en datingside, og betalte et abonnement for noen måneder fram i tid. 

Men ettersom Monica ikke brukte kontoen, bestemte hun seg for å si den opp.

Her startet problemene.  

– Først og fremst var det veldig vanskelig å si opp abonnementet, og vanskelig å få hjelp fra nettsiden. Det var lite kontaktinformasjon å finne. Jeg snakket med noen jeg kjenner som sa det var lurt å sende en melding som var datert og si opp abonnementet.  

Hun sendte en e-post med oppsigelse som var merket med dato. Da ble det stille, og Monica glemte etter hvert hele nettsiden.  

Truende inkassobrev  

Omtrent seks måneder senere dukket det opp et inkassobrev i postkassen hennes.  

– Det var fra et selskap nede i Tyskland. Jeg ble redd, og lurte veldig på hva dette var for noe, sier Monica. 

Inkassobrevet var fra Auer Witte Thiel. De hadde sendt brevet på vegne av datingnettsiden. Monica forsøkte å kontakte selskapet via mail, fordi hun syns det var merkelig at det ikke sto noe kontonummer for innbetaling på regningen. Etter hvert fikk hun truende meldinger fra selskapet der hun ble bedt om å betale. 

– Plutselig hadde jeg kortere betalingsfrist, og de ville kreve mer penger av meg, sier hun.  

Fikk hjelp av Forbruker Europa 

Et googlesøk hjalp Monica med å komme i kontakt med Forbruker Europa. Det fastslår hun har vært helt avgjørende for å få kontroll på problemet med Auer Witte Thiel.  

– Jeg fikk god hjelp av en saksbehandler, og følte meg hørt og forstått. Etter at Forbruker Europa hjalp meg fikk jeg noen flere meldinger fra selskapet, og da ba jeg om videre veiledning. Etter det ble det til slutt stille, sier hun.  

Monica tror mange kvier seg for å ta kontakt når det kommer til nettdating, fordi det kan være flaut eller tabubelagt.  

Forbruker Europa kjenner til Monicas identitet, men hun ønsker å være anonym i denne saken.  

Hun påpeker likevel viktigheten av å få hjelp.  

– Jeg hadde ikke peiling på hva jeg skulle gjøre. Det var ubehagelig og kvernet i hodet fordi en blir jo redd når en får regninger på flere tusen kroner fra utlandet. Det var en ekkel situasjon å stå i.  

Har hjulpet venner 

Etter å ha fått hjelp og veiledning fra Forbruker Europa føler Monica hun har lært mer om hvilke rettigheter hun har som forbruker, og hun har til og med hjulpet andre i samme situasjon som hun selv sto i.  

– Jeg har ei venninne som ringte til meg, og hun var kjempefortvilet. Da kunne jeg heldigvis hjelpe henne med å løse samme problem med Auer Witte Thiel.