Det finnes dessverre 110.000 passasjerer i utlandet som er berørt av konkursen. Det er uvisst om det er mange nordmenn blant disse. Luftfartsmyndighetene i Storbritannia (CAA) jobber nå med å få alle passasjerene hjem. Dette vil skje uten ekstra kostnad for passasjerene.
Monarch har bekreftet at følgende selskap har opphørt sin virksomhet:
- Monarch Airlines Ltd
- Monarch Holidays Ltd
- First Aviation Ltd
- Avro Ltd
- Somewhere2stay Ltd
Fra 2. oktober 2017 er alle ferieturer og flyvninger med disse selskapene kansellert.
Dersom du befinner deg i utlandet, vil du finne informasjon på hjemmesidene til CAA. Nettsidene til CAA finner du her.
Dersom du har en bestilling med et av disse selskapene, vil reisen være kansellert. Det vil ikke bli satt opp nye flyvninger. Det vil være mulig å få refundert billettkostnaden.
Noen av reisene er dekket av det britiske reisegarantifondet (ATOL).
Har du betalt med kredittkort eller VISA, kan du rette et refusjonskrav til kortutsteder med hjemmel i finansavtaleloven §54b eller VISA sine vilkår.
Har du betalt på en annen måte, vil du ha et krav i boet. Vi gjør oppmerksom på at dette vil være et såkalt simpelt krav i konkursboet, det vil si at du kun får penger tilbake hvis det er midler igjen i boet etter at alle foranstående kreditorer har fått dekket sine krav. Sannsynligheten for at du får pengene dine igjen er derfor små.
Dersom dere har noen spørsmål, kan dere ta kontakt med Forbruker Europa.