Leiebil – de vanligste fellene

Publisert 15.08.18 , sist oppdatert 19.01.24
Sommeren er høysesong for å leie bil, og å klage på leiebil. Hva klager folk på, og hvordan styrer du unna konflikt med leiebilselskapet?
Bjørnefelle, penger

Foto: Colourbox

Flest nordmenn kjører seg inn i problemer med leiebil i Spania og Italia. Dette klager vi på:

  • Forsikringer og andre ekstraprodukter: Forbrukere blir trukket store summer for forsikringer eller andre tilleggsprodukter i ettertid, selv om de hevder at de har sagt nei til disse, eller ikke er blitt spurt. De har fått, og signert, kontrakten på det lokale språket, der det senere viser seg at en rekke dyre tillegg er ført opp.
  • Skader: Forbrukeren blir belastet i ettertid for påståtte skader.
  • Dyrere bil: Folk får beskjed om at bilen de bestilte ikke er tilgjengelig og blir tilbudt en annen – gjerne bedre – modell. I ettertid blir de trukket store summer, da det viser seg at denne bilen er mye dyrere. Kunden har da gjerne signert på en uforståelig kontrakt at de tar kostnaden for en oppgradert modell.
  • Drivstoff/bøter/parkeringsgebyr: Kundene blir belastet i ettertid for drivstoff, bøter eller parkeringsgebyr som de ikke vedkjenner seg.

 

Hva du kan gjøre for å unngå konflikt med leiebilselskapet:

Kontrakten: Du har krav på å få kontrakten på et språk du forstår, og du skal ikke signere kontrakter du ikke forstår eller får tid til å lese. Krev en utskrift av kontrakten, og be om forklaring hvis det er noe du ikke forstår. Sjekk spesielt om det er krysset av for forsikringer eller andre ekstraprodukter du ikke har bestilt. Prisene skal være oppført, så let etter konkrete summer for å se hva du forplikter deg til å betale før signering.

Ta bilder: Ta bilder eller film bilen ved henting og levering, både innvendig og utvendig. Få med et bilde av tankmåler og kilometerstand. Gå over bilen sammen med en representant fra leiebilselskapet ved levering, og få en skriftlig bekreftelse på at bilen er i samme stand som da den ble hentet.

 

Hva du kan gjøre hvis penger har blitt trukket fra kortet ditt: 

Forsikringer: Det er svært vanskelig å få gjort noe med betalte forsikringer når du har signert kontrakten. Klag allikevel til leiebilselskapet, og ta gjerne kontakt med banken eller forsikringsselskapet ditt og krev refusjon gjennom dem.

Skader: Utleier har ikke rett til å belaste kredittkortet ditt eller depositum for påståtte skader. Du skal alltid ha muligheten til å bestride slike krav før noe skal betales. Klag til leiebilselskapet, og krev at de dokumenterer den påståtte skaden. Forsøk å få pengene tilbake på reiseforsikringen eller fra banken din. Les mer om kortreklamasjon her.

Dyrere bil: Leiebilselskapet må bevise at du har takket ja til en dyrere bil. Klag til leiebilselskapet, og ta gjerne kontakt med banken eller forsikringsselskapet ditt for å høre om du kan få refundert pengene gjennom dem.

Drivstoff/bøter/parkeringsgebyr: Utleier har rett til å belaste kortet ditt for slike utgifter. Hvis du imidlertid mener en feil er gjort, så klag til leiebilselskapet. Hvis du ikke når fram hos dem, så forsøk å få pengene tilbake på reiseforsikringen eller fra banken din.

 

Sjekk vår guide for å se hvilke forsikringer du faktisk trenger og ikke.

Forbrukerrådet og Forbruker Europa sin leiebiltest finner du her.

Her kan du lese mer om leiebil på vår nettside om temaet.