Kraftig økning i klager på leiebil

Publisert 30.08.19 , sist oppdatert 19.01.24
Antall klager på leiebil har nesten doblet seg fra i fjor sommer til år. Nå må bransjen skjerpe seg.

Så langt i sommer har Forbruker Europa mottatt 65 klager på leie av bil i utlandet, mot 36 i perioden juni – august i fjor.

– Vi har grunn til å tro at økningen skyldes at flere klager, framfor at bransjen har blitt verre. Det er derimot foruroligende at leiebilbransjen, etter gjentatte klager og skyhøye bøter fra europeiske myndigheter, fortsatt ikke synes å forbedre seg, sier Ragnar Wiik, leder for Forbruker Europa.

Bilutleie. foto.

Foto: Marie Ormseth

Utnytter forbrukere i sårbare situasjoner

– Vår vurdering er at leiebilselskapene ser sitt snitt til å utnytte forbrukere som befinner seg i en situasjon der de ofte har reist langt, de er slitne, med trøtte og sultne barn på slep, og man vil bare ha den bilen og komme seg av gårde, sier Wiik.

Flere forbrukere signerer kontrakter, gjerne på et språk de ikke forstår, uten å få sett ordentlig over den. I ettertid oppdager de at mange ekstra utgifter har lurt seg inn i kontrakten, og da er det gjerne for sent.

– Leiebilbransjens forretningsmodell åpner for å utnytte forbrukere i sårbare situasjoner, sier Wiik.

– Grunnprisene for leiebilene er ofte svært lave, og vi stiller spørsmål ved hvor mye de egentlig tjener hvis de ikke får solgt tilleggsprodukter og tjenester i skranken når bilen hentes. Dette er oppskrift på en ugunstig situasjon for forbrukerne, og vi hadde ønsket strengere regulering av bransjen svært velkomment, avslutter Wiik.

Flest klager på forsikringer, skader og dyrere bil

Forbruker Europa mottar flest klager på:

Forsikringer: Mange opplever å bli trukket store summer for forsikringer i ettertid, selv om de har sagt nei til disse, eller ikke er blitt spurt.

Skader: Forbrukerne blir belastet for skader de ikke vedkjenner seg i ettertid. Du skal alltid ha muligheten til å bestride slike krav før noe skal betales. Flere melder også at de har leid bil i utlandet, gått over bilen sammen med ansatte ved utleiefirmaet og så betalt depositum. Deretter, når de leverer bilen igjen, så finner utleiefirmaet skrammer/riper som var der opprinnelig.

Dyrere bil: Flere opplever at bilen de bestilte ikke er tilgjengelig og blir tilbudt en annen – gjerne bedre – modell. I ettertid blir de trukket store summer, da det viser seg at denne bilen er mye dyrere.

Felles for leiebilutfordringene er at forbrukerne ofte har signert kontrakter der de godtar ekstra forsikringer, dyrere bil, tilleggsprodukter osv. Når det gjelder skader er utfordringen ofte at de ikke har tatt nok/gode nok bilder til å bevise at de ikke er skyld i skaden.

Forbruker Europas råd for leie av bil

Du har krav på å få kontrakten på et språk du forstår, og vi anbefaler alle å alltid be om den på engelsk. Se etter spesifikke summer, og spør hvis det er noe som skurrer. Ikke skriv under på noe du ikke forstår.

Ta gode og mange bilder av bilen, både ut- og innvendig.

Hvis du har blitt lurt, så forsøk å klag til leiebilselskapet. Ta også kontakt med bank og/eller forsikringsselskap for å høre om du kan få igjen pengene dine fra dem. Les mer om kortreklamasjon på vår nettside om temaet her.

Flere gode råd om leie av bil finner du på vår nettside om temaet her.