Kort holdbarhet på svenskehandel

Publisert 23.04.18 , sist oppdatert 19.01.24
Nylig mottok vi en klage fra en forbruker som hadde mottatt varer fra Sverige med kortere holdbarhet enn forventet. Forbrukeren ble imidlertid ikke spesielt fornøyd med svaret fra oss. Vi ble kontaktet av en kunde som var svært misfornøyd med at varene hun hadde mottatt fra en svensk nettbutikk kun hadde noen måneders holdbarhet igjen. […]

Nylig mottok vi en klage fra en forbruker som hadde mottatt varer fra Sverige med kortere holdbarhet enn forventet. Forbrukeren ble imidlertid ikke spesielt fornøyd med svaret fra oss.

Barnehender holder godteri, foto

Foto: Patrick Fore (Unsplash)

Vi ble kontaktet av en kunde som var svært misfornøyd med at varene hun hadde mottatt fra en svensk nettbutikk kun hadde noen måneders holdbarhet igjen. Forbrukeren ønsket å få redusert pris på varene. Dette kunne ikke vi hjelpe henne med, fordi selgeren her ikke hadde gjort noe å protestere på.

 

Ikke ulovlig

Det er blitt populært å kjøpe godteri og brus på nett fra Sverige de siste årene. Det som kan være verdt å merke seg er det ikke finnes noen lov som sier at man ikke kan selge varer som er innenfor holdbarhetsdatoen. Næringsdrivende kan til og med selge varer som er forbi «best før» datoen så lenge kunden informeres om dette.

Mange av disse nettbutikkene garanterer gjerne at varene har minimum 100 dagers holdbarhet. Mottar du en vare som har kortere holdbarhet enn det de lover i sine vilkår kan du kontakte dem og be om for eksempel redusert pris eller nye varer.

I dette tilfellet hadde forbrukeren verken loven eller nettbutikkens egne vilkår på sin side. Da er det veldig lite vi kan gjøre og vi kunne dessverre ikke ta saken.

 

Lurer du på hvilke rettigheter du egentlig har når du handler på nett, kan du lese mer på vår nettside om temaet her.