Har du funnet det perfekte kostymet eller Halloween-drakten på nettet? Ha litt is i magen før du klikker på kjøpsknappen. Halloween er rett rundt hjørnet, så unngå å bli svindlet av skumle aktører innen e-handel.
Her fem skumle scenarier når du handler på utenlandske nettsider, og våre beste råd for å unngå dem.
1. Se opp for spøkelser – nettbutikker som viser seg å være falske
Sørg for at firmaets navn, adresse, e-postadresse og telefonnummer er å finne på nettstedet. Hvis den eneste kontaktinformasjonen du finner er et kontaktskjema, bør du se etter produkter fra et annet selskap. Undersøk nettsiden, er den skrevet på dårlig norsk eller er det salg av en vare som er veldig billig, er det trolig useriøst. Det finnes også fora på nett hvor du kan lese hva andre kunder har skrevet om selskapet.
2. Det skumle antrekket lever ikke opp til forventningene
Er det du vil kjøpe eksklusivt, men har en uvanlig lav pris? Ta det på alvor dersom kvalitet eller pris gjør deg mistenksom. Les nøye produktinformasjonen, størrelsesguider, andre forbrukeromtaler av produktet og sjekk opplysningene om angrerett hvis det er en sjanse for at du vil returnere produktet. Er varen kjøpt via internett kan man bruke angreretten. Les mer om angrerett på vår nettside om temaet her.
3. Drakten kommer først i november
Det kan være litt kjedelig å ende opp med den alt for korte vampyrdrakten fra i fjor fordi det nye kostymet ikke blir levert i tide. Selv om mange nettbutikker satser på å levere raskt, er det ikke sikkert at nettbutikken du fant kan levere i tide til festen. Sjekk hvor lang leveringstiden er.
4. Antrekket blir dyrere enn du hadde forestilt deg
Husk at når du handler fra et selskap utenfor EU, for eksempel USA, gjelder andre regler, og du må kanskje betale avgifter, MVA og andre avgifter.
5. Varen er falsk, eller du blir svindlet
Du er bedre sikret mot svindel dersom du betaler med kort. Dersom du betaler med VISA debetkort er du sikret i henhold til dine avtalevilkår, sjekk ut hva som gjelder for deg ved å kontakte banken din. Har du betalt med kredittkort er du sikret i henhold til finansavtaleloven § 54 b.
Hvis du ikke får kontakt med selger eller selger ikke imøtekommer ditt krav, kan du ha rett på kortreklamasjon. Les mer om kortreklamasjon på vår nettside om temaet her. Bruk gjerne en av Forbruker Europa sine brevmaler hvis du vil reklamere gjennom bank/kortutsteder. Brevmalene våre finner du på vår nettside her.
Har du mistanke om smugling og salg av falske varer, kan du også ringe Tolletatens tipstelefon 04812 eller send e-post til: ipr.tad@toll.no
Vil du vite mer?
For flere tips, se vår nettside for sjekkliste for e-handel her. Trenger du råd om et kjøp av e-handel eller har du hatt et problem når du handler hos et selskap i EU, Norge eller Island? Kontakt oss hos Forbruker Europa.