
Foto: Colourbox
Nysgjerrige forbrukere er blitt lurt inn på Bilprisnorge.no etter annonser om gratis verdivurdering av bilen. Det er det ikke. Selskapet krever opptil to hundre euro i etterkant via faktura. Selskapet hevder også at du har sagt ifra deg angreretten, og sender ut betalingsoppfordring og truer med inkasso uten grunnlag. Det er også tilfeller av negativt salg, der forbrukeren har fått regning uten å ha bestilt en bilvurdering.
— Du skal få vite hva tjenesten koster før du slår til ellers foreligger det ingen avtale og dermed ingen betalingsforpliktelse. Angreretten vil sannsynligvis være i behold da Carprice ikke opplyser tydelig om denne retten, sier leder i Forbruker Europa og advokat Ragnar Wiik.
Mange henvendelser
Forbruker Europa har fått til over 100 henvendelser på Bilprisnorge.no og Bilprisnorge.com fra oktober i fjor til nå.
— Det er mange henvendelser på så kort tid for et ganske ukjent firma, kommenterer Wiik.
Carprice er ikke ukjent for Forbruker Europa. Siden 2016 har de mottatt 380 på selskapet.
Klag når du får en ukjent regning
Får du en ukjent regning må du klage. Du må først klage til den som har sendt deg regningen. Det holder å sende en epost. Husk å ta vare på kopien. Når du ikke frem kan du kontakte Forbruker Europa for hjelp.
— Ta kontakt med oss hvis du har problemer med et selskap i EØS/EU, sier Ragnar Wiik.
Han legger til at du kan sjekke hos Skatteetaten hva de mener bilen din er verdt, hvis du har en nyere bil. Sjekken kan du gjøre på Skatteetatens nettsider her.
Det koster ingen ting. Du kan også få en individuell vurdering av bilen mot betaling på et verksted.