
Foto: Claudio Schwarz / Unsplash.com
Når en avsender selger deg varer du ikke har bestilt, kalles dette for negativt salg. Det kan være frustrerende å få slike varer og regninger i postkassen, og det er lett å tro at du må betale.
Men husk: Du har loven på din side! Negativt salg er forbudt etter markedsføringsloven.
Hva gjør jeg hvis jeg mottar varer jeg ikke har bestilt?
1. Ikke betal!
Hvis mottar en vare du ikke har bestilt, er du ikke forpliktet til å betale.
2. Protester skriftlig på kravet
Forbruker Europa anbefaler at du skriver en klage til selger. Bruk gjerne e-post, for da er det lett å dokumentere hva som er sagt senere.
Forklar kort hva som har skjedd og at du ikke har inngått noen avtale om kjøp, og at det derfor ikke er aktuelt å betale fakturaen.
Du kan be om at avsender/selger dokumenterer avtalen de mener de har inngått med deg. Dersom den næringsdrivende ikke kan dokumentere at det foreligger en avtale med deg, har du ingen plikt til å betale.
Selgeren kan heller ikke kreve at du betaler for retur av en mottatt pakke som ikke er bestilt. Be derfor om ferdigfrankert returemballasje eller dekning av beløpet det koster å returnere pakken.
Ofte vil du ikke motta svar fra selskapet, men så lenge du kan dokumentere at du har sendt en skriftlig innsigelse, er det tilstrekkelig.
3. Protester skriftlig overfor et eventuelt inkassobyrå
Dersom avsender/selger har sendt kravet videre til et inkassobyrå, er det viktig at du protesterer skriftlig på kravet også til inkassobyrået.
Et inkassobyrå har ikke lov til å drive inn et omtvistet krav, da det vil være i strid med god inkassoskikk etter inkassoloven.
Dersom den selgeren holder fast ved kravet til tross for dine innvendinger, kan de ikke drive kravet inn ved bruk av inkasso, men må eventuelt ta saken til Forliksrådet. Skulle de forsøke å inndrive kravet i strid med inkassoloven, kan du klage til Finansklagenemnda.
4. Er du usikker på om du har inngått bindende avtale?
Bruk angreretten! Ved kjøp av varer har du 14 dagers angrerett fra den dagen du mottar varen.
Denne fristen utvides opp til 12 måneder hvis du ikke har mottatt opplysninger fra den næringsdrivende om at det foreligger angrerett og et standardisert skjema for bruk av angrerett, samt vilkårene, tidsfristene og framgangsmåtene for å bruke angreretten.
5. Ukjent transaksjon?
Har du blitt belastet ditt kredittkort eller debetkort uten å godkjenne transaksjonen, bør du kontakte kortutsteder snarest.
Som kunde skal du godkjenne transaksjoner, og dersom du ikke har godkjent transaksjonen er kortutsteder forpliktet til å betale tilbake beløpet.
Si ifra til kortutsteder at eventuelle fremtidige trekk ikke er godkjent av deg. Du bør vurdere å sperre bankkortet ditt dersom du opplever at selskapet fortsetter å belaste bankkortet ditt.