
Angrer du på et kjøp? Da har du flest rettigheter om du har handlet over nett.
Handler du på nett har du alltid 14 dagers angrefrist. Dette gjelder ikke fra du kjøpte den i nettbutikken, men fra du fysisk får varen i hånda.
Det finnes noen unntak som du kan lese mer om på vår temaside om angreretten her.
Du behøver ikke å oppgi noen som helst grunn for å bruke angreretten, men du må holde fristen.
Sørg også for at du har bevis på at du gitt selger beskjed om at du ønsker å bruke angreretten.
Send eller lever varen til selger innen 14 dager etter at du meldte fra at du angret deg. Husk å alltid få kvittering fra posten eller transportselskapet på at du leverte varen inn til dem.
Husk at du også har angrerett på varer du ikke har mottatt. Skulle det for eksempel vise seg at julegavene ikke rekker fram til jul, så kan du angre før de er mottatt. Hvis gavene allerede er sendt så kan du måtte betale for retur, så det kan lønne seg å spore pakkene før man benytter seg av angreretten i slike tilfeller. Er de ikke sendt fra selgeren, så skal du ikke betale noe og du har krav på full refusjon..
Handler du fra nettbutikker i EU/EØS gjelder de samme angrerettsreglene uansett hvilke varer eller tjenester du kjøper.
Det vil si at hvis du for eksempel kjøper en julegenser fra en tysk nettbutikk, gjelder akkurat de samme reglene som om du kjøpte den i en norsk nettbutikk.
Dette må du vite om angrerett i butikk
Handler du fysisk i en butikk er reglene annerledes. Hver enkelt næringsdrivende eller butikkjede har gjerne egne regler for bytte og retur.
– Mange butikker har utvidet sin opprinnelige byttefrist nå fram mot julehandelen, slik at du kan bytte varer kjøpt dette året og etter nyttår, sier Linn Hogner Jahr som er direktør for Forbruker Europa.
Husk at du alltid bør ha med kvitteringen hvis du skal bytte en vare i butikk. Der står det gjerne opplyst hvor lang tidsfrist du har, og andre vilkår for kjøpet.
- Det er butikken som bestemmer om du får igjen pengene eller ikke, men mange butikker har egne vilkår som for eksempel 30 dagers fornøyd garanti. Men om du får bytte eller levere tilbake varen handler utelukkende om vilkårene butikken har, sier Hogner Jahr.
Flere butikker forholder seg til at kjøpt er kjøpt, noe de også har lov til. Men er det en feil med varen kan du du reklamere. Det vil si at du kan ha krav på å få rettet opp feilen.
- Hvis du kjøper en jakke som har et hull i ermet så har du krav på at de syr den, eller at du får en ny jakke. Du har krav på å få et feilfritt produkt, sier hun.
Du har angrerett på digitale tjenester
Har du kjøpt en ny app, spill eller abonnement på nett? Med mindre du eksplisitt har godkjent at angreretten bortfaller, så har du 14 dagers angrerett på alle tjenester du kjøper på nett.
Hvis selgeren ikke har fått godkjenning fra deg om at angreretten faller bort, så kan han heller ikke kreve at du betaler for deler av tjenesten du eventuelt har benyttet.
Du kan gjerne prøve varen
Når du handler på nett, så har du i utgangspunktet alltid lov til å prøve det du har kjøpt. Hvis du skader varen, så mister du ikke nødvendigvis retten til å angre, men du får kanskje ikke hele kjøpesummen tilbake.
Noen unntak er det. Hvis du bryter forseglingen på en vare, kan du miste angreretten. Dette gjelder typisk for data- og fotoutstyr, kosmetikk og intimprodukter.
Kjøper betaler for frakt
Selgeren kan ikke ta noe gebyr for at du angrer.
Du må selv betale returkostnader, så lenge dette er opplyst om på forhånd, eller dere ikke har avtalt noe annet. Dersom du ikke er informert om returkostnader, skal du ikke betale for det.
HUSK! Du er ansvarlig for trygg retur. Pakk derfor varen godt.
Pengene på konto innen 14 dager
Du har krav på å få pengene tilbake innen 14 dager etter at selger mottok varen i retur, eller mottok dokumentasjon på at varen ble sendt.
Du kan lese mer om dine rettigheter når du handler på nett på vår nettside om temaet her.
I butikken kan du få pengene tilbake kontant, men mange butikker tilbyr også å sette pengene tilbake på kortet du handlet med, da kan det gå raskere å få pengene igjen.