
Foto: iStock
Har du kjøpt reisen din direkte fra flyselskapet og reisen blir avlyst på grunn av konkurs bør du først forsøke å kontakte flyselskapet. Dette kan du gjøre ved å kontakte kundeservice. Om du ikke når fram, er det flere grep du kan gjøre for å få tilbake pengene for reisen din.
Jeg har betalt reisen med kort
Da er du nesten garantert å få pengene tilbake.
– Har du bestilt en reise med et flyselskap som går konkurs, er pengene sikret hvis du har betalt med kredittkort, visa eller mastercard debetkort, sier Linn Hogner Jahr som er direktør i Forbruker Europa.
Det vil si at du kan få tilbake pengene dine av banken hvis du har betalt hele eller deler av reisen din med kort. Ta derfor kontakt med banken din og send et skriftlig krav om å få pengene tilbake.
– Da tar det ofte ikke lang tid før du har pengene på konto, sier hun.
Det er også viktig at du melder fra om kravet til banken så fort som mulig etter at konkursen er annonsert.
Les mer om kortreklamasjon på vår nettside om temaet her.
Jeg har kjøpt pakkereise
Hvis du har bestilt en pakkereise bør en ta kontakt med reiseselskapet hvis det oppstår problemer. Hvis det er pakkereiseselskapet som har gått konkurs kan du ha krav på å få pengene ditt gjennom noe som heter reisegarantifondet. Du kan lese mer om reisegarantifondet på deres nettside her.
Jeg har bestilt reisen gjennom en reiseformidler
Hvis du har bestilt reisen din gjennom en reiseformidler bør du ta kontakt med dem først.
– Vi anbefaler uansett alltid å bestille flybilletter direkte gjennom flyselskapet. Det er mange useriøse reiseformidlere der ute, som kan skape unødvendig bekymring for deg hvis noe uventet skjer før reisen, sier Jahr.
Hvis de ikke vil ta ansvar for avlyst reise som følge av konkurs eller kansellert reise, kan du ta saken videre til flyselskapet.
Hva er det lurt å huske på som forbruker når du bestiller flyreise på nett?
- Bestill alltid direkte hos flyselskapet selvom det er dyrere. Dette gir deg bedre rettigheter om problemer skulle oppstå, og kan være billigere i lengden.
- Bruk kredittkort slik at du har mulighet til å kreve pengene tilbake fra banken hvis du ikke når fram hos de du har bestilt reisen fra.
Om du som forbruker bestemmer deg å gå for å fremme et krav for flyselskapet som er konkurs bør du som forbruker prøve å løse saken med bobestyreren. Dette kan du gjøre ved å sende et skriftlig krav om tilbakebetaling fra selskapet. Men du bør være obs på at kundebetalinger til flyselskapet regnes som det en kaller uprioriterte krav, og derfor vil de ofte ikke bli dekket av konkursboet.