Hva fikk vi mest klager på i 2024?

Publisert 18.02.25
I 2024 fikk vi inn flere tusen saker, og vi er stolte av at vi har hjulpet norske forbrukere med å få tilbake over 1,8 millioner kroner gjennom våre tjenester.

Forbruker Europa gir råd og mekler i saker som handler om alt fra handel på nett, nettdating og leiebil. I år som i fjor var det helt klart reiserelaterte henvendelser, spesielt fly og hotell som skilte seg ut.

Direktør i Forbruker Europa, Linn Hogner Jahr, er glad for at mange ønsker å få hjelp eller råd av Forbruker Europa hvis de har problemer med reise.

– Dette er ikke overraskende for oss. Det er en trend vi har sett over flere år, og noe vi tolker som positivt. Nordmenn er glad i å reise, og vi er glade for at de kontakter nettopp oss for råd eller hjelp til å løse saken sin hvis ferieturen ikke ble som forventet, sier hun.

Problemer med reise innebærer for eksempel at hotellet ikke var som forventet på bildene, at flyet ble forsinket eller kansellert, eller at bagasjen ble skadet eller borte på reisen.

En stor andel av reisesakene handlet om bookingplattformer, også kjent som reiseformidlere. Dette er saker som ofte er vanskelig å løse fordi det er flere parter involvert.

«Flyhjelpere» ble mer synlige

Det siste året har «flyhjelpere» blitt mer aggressive i markedsføringen sin mot norske forbrukere som har opplevd at flyet har blitt forsinket eller kansellert.

Les mer om «Flyhjelpere» og våre råd her 

Forbruker Europa har blitt kontaktet av flere som har betalt for å motta standardkompensasjon etter å ha benyttet seg av avtaler med «flyhjelpere».
Standardkompenasjon er en sum du kan søke om å få fra flyselskapet når flyet ditt er forsinket eller kansellert, og er ikke nødvendig å betale et selskap for å få hjelp til.

– Dette er typiske saker vi har hjulpet forbrukere med å løse i en årrekke, og vi har gode rutiner på hvordan vi skal håndtere slike saker. Det er problematisk at det dukker opp firmaer som tar betalt for dette, sier Jahr.

I forbindelse med dette har vi også skrevet om hvordan en selv kan sende krav til flyselskapet om flyet blir kansellert eller forsinket som du finner her. 

Helse- og bilverdivurderinger

Et annet tema som skiller seg ut fra året som gikk er helse- og bilverdivurderinger.

Sommeren 2024 opplevde Forbruker Europa å få de første sakene som handlet om helsevurderinger. Dette er et problem vi aldri har sett før.

– Dette er nettsider som oppgir at de skal gi deg en gratis helsevurdering basert på enkle data som kjønn, alder, vekt og høyde, og deretter gi deg skreddersydde råd om hvordan du kan forbedre helsen din, forklarer Jahr.

I virkeligheten driftes nettsiden sannsynligvis av kunstig intelligens, og gir ikke ekte helseråd. I tillegg koster tjenesten ofte opp mot 1000 norske kroner.

– Flere europeiske land i nettverket Forbruker Europa er en del av opplever det samme, og vi vil fremover fortsette å advare mot slike nettsider, sier direktøren.

Les mer om våre tips for hva du kan gjøre om du får pengekrav fra en slik nettside her .

I tillegg til helsevurderinger er nettsider som tilbyr å vurdere verdien på bilen din høyt oppe på lista i henvendelser, i likhet med fjoråret.

Her er våre råd til hva du kan gjøre om du mottar krav fra en bilverdivurderingsside.