I noen tilfeller vet ikke forbruker at de handlet fra en nettbutikk basert utenfor Norge.
Tips:
- Sjekk alltid hvor selger holder til. Klikk deg inn på «Vilkår», der fremkommer det ofte tidlig i teksten hvor selger holder til. Det tar kort tid å sjekke og er alltid verdt tiden.
- Sjekk også om vilkårene sier noe om avgifter knyttet til import, som f.eks. toll og merverdiavgift. Det tas ofte forbehold om at slike utgifter kan komme i tillegg, og at det vil være avhengig av lovverket i mottakerens land. Kjøper man fra en selger i EU, tas det for eksempel ofte forbehold om slike avgifter for varer som skal sendes til land utenfor EU, slik som Norge.
Gjeldende regler
Fra 1. januar 2020 ble toll- og avgiftsfritaket på varer under 350 kroner fjernet for alle næringsmidler, og varer med særavgift. Næringsmidler er for eksempel brus, godteri, matvarer og kosttilskudd. Likevel er det gitt et midlertidig deklarasjonsfritak for dette, så i praksis er situasjonen per nå ganske lik som før regelendringen.
Fra 1. april 2020 ble toll- og avgiftsfritaket fjernet for andre varer enn næringsmidler og varer med særavgift. Når toll- og avgiftsfritaket fjernes, betyr dette at du må betale merverdiavgift, eventuelt toll eller særavgift, fra første krone.
Hva betyr det for deg?
Nettbutikker som retter seg mot norske forbrukere skal opplyse om alle kostnader knyttet til kjøpet. Vi ser dessverre at mange næringsdrivende ikke gjør dette. Dersom du ser at selskapet opererer fra utlandet bør du være ekstra oppmerksom på at det kan tilkomme kostnader for mva, toll og fortollingsgebyr. Selskapet opplyser ofte hvis dette er inkludert i prisen.
Vær også oppmerksom på at den som frakter varen som regel tar betalt for fortollingsjobben når forsendelsen importeres til Norge. Denne kostnaden tilkommer utover selve fraktkostnaden. Fortollingsgebyret er derfor normalt ikke inkludert i prisen når du ser prisen for frakt i nettbutikken.
Dersom du har spørsmål rundt import og netthandel, anbefaler vi at du besøker Tolletatens nettsider, eller tar kontakt med dem.
Dersom du skal returnere varen
Hvis du returnerer en vare kjøpt i utlandet, skal du kunne kreve refusjon av innbetalt toll fra Tollvesenet.
Hvis du ønsker tilbakebetaling av merverdiavgiften for varer som er sendt i retur må du søke om dette til Skatteetaten.
Vær imidlertid oppmerksom på at Tollvesenet og Skatteetaten ikke refunderer beløp under 100 kroner.
Selv om du returnerer varen vil du ikke nødvendigvis få igjen fortollingsgebyret.
Retur for reparasjon: Skal du sende ut en vare for å få den reparert i utlandet, enten som en garantisak eller som en ordinær reparasjon, må du registrere varen som midlertidig utført for reparasjon før den blir sendt ut av landet
VOEC-ordningen
Ordningen VOEC (VAT On E-commerce) går ut på at utenlandske nettbutikker skal registrere seg hos Skatteetaten. Nettbutikkene vil da kreve 25 % mva når du som forbruker handler hos dem, hvis varen koster 3 000 kroner eller mindre. Varene du handler innenfor VOEC-ordningen er fritatt for toll.
Selv om nettbutikken er registrert i VOEC-ordningen, anbefaler vi at du likevel sjekker hva nettbutikkens vilkår sier om toll og merverdiavgift, slik som nevnt i tipset over.