Hjelp unge forbrukere å bli tryggere på nett

Publisert 08.10.24
Selv om internett kan være gøy, er det ikke bare lek og moro.

Unge forbrukere som bruker mye tid på sosiale medier og spiller spill, kan komme ut for vanskelige situasjoner på nett.

Er det greit å kjøpe gjenstander i spill med ekte penger?

Hvordan kan man skille en falsk nettbutikk fra en ekte?

Siden barn og tenåringer tilbringer mye tid på nettet, kommer de i kontakt med tvilsomme tilbud på nettet i stadig yngre alder. I noen tilfeller blir unge forbrukere utsatt for markedsføring som fører til uforutsette kostnader eller svindel. For å motvirke denne trenden har sju land i ECC-Nettverket gått sammen om et felles prosjekt for å produsere undervisningsmateriell for skoler, for å fremme forbrukeropplæring blant de yngste og mest sårbare forbrukergruppene.

Dette felles prosjektet ble startet av de europeiske forbrukersentrene i Østerrike, Kypros, Hellas, Luxembourg, Portugal, Slovakia og Sverige som en del av Det europeiske ungdomsåret 2022. I løpet av dette året ble et bredt spekter av aktiviteter igangsatt for å oppmuntre unge mennesker til å bidra til å gjøre Europa grønnere, mer inkluderende og mer digitalt.

Med sin aktive tilstedeværelse på internett og sosiale medier deler mange ungdommer data og personlig informasjon åpent, og netthandel har blitt en vanlig del av hverdagen. Selv om unge forbrukere ofte er teknologisk dyktige, viser studier at de er overraskende ukritiske når de møter risikoer og feller på nettet. ECC-Net-kampanjen tar opp noen av disse daglige nett-truslene som presenterer seg i livene til barn og tenåringer.

Øke digital kompetanse på en leken måte

Den felles innsatsen har ført til følgende undervisningsverktøy:

  • En animert video rettet mot et publikum av litt yngre barn og tenåringer (mellom ca. 11 og 15 år). Videoen tar opp trusler i mobilspill, som uønskede abonnementer og skjulte kostnader. Klippene viser barn i ulike situasjoner som havner i trøbbel for å akseptere slike tilbud mens de spiller.
  • Et quizspill rettet mot en litt eldre gruppe tenåringer, som er enda mer aktive på nettet. Quiz-spillet er delt opp i fire deler, som omhandler nettoppspill, netthandel, digitale rettigheter på sosiale plattformer og svindel og abonnementsfeller. Quizzen er tilgjengelig i en interaktiv online-versjon og som nedlastbar versjon for utskrift.
  • En instruksjonsmanual for lærere, fylt med beste praksis og tilleggsinformasjon.

Samarbeid med lærere

Siden både quizzen og videoen tilbys på engelsk, vil de sannsynligvis være mest nyttige i engelsktimene. Siden læreplaner og undervisningstyper varierer i hele EU, er det vanskelig å spesifisere den nøyaktige målgruppen for materialet. Vi stoler derfor på at lærerne selv vurderer hvilke klassetrinn som vil ha størst nytte av materialet, basert på elevenes individuelle fremgang i engelsk.

Innholdet oppfordrer aktivt elevene til å diskutere problemstillingene i klassen. I løpet av undervisningen vil elevene forbedre både sin evne til å ta informerte beslutninger om internettets fristelser og sine språkkunnskaper. Sistnevnte punkt er spesielt viktig gitt dominansen av engelsk i den digitale verden.

Enten elevene ser på klippet, tar quizzen, eller begge deler – i klassen eller på eget initiativ – er prosjektgruppen trygg på at materialet vil gjøre unge forbrukere mer bevisste på de mindre ønskelige konsekvensene av aktiviteter på nettet og forbedre deres forståelse av disse problemene. Vi er overbevist om at det å ha det gøy mens man lærer er den beste motivasjonen.

All informasjon finner du her