Klarna er blant dem som tilbyr kreditt når du handler i en nettbutikk. Veldig ofte innebærer dette faktura med betalingsfrist på 30 dager. Selv om regningen går gjennom Klarna betyr ikke det at du er sikret fra at noe går galt med kjøpet ditt.
– Mange tror at å handle med Klarna beskytter deg mot svindel, og at det er en trygg betalingsmåte, men det er det virkelig ikke, sier direktør i Forbruker Europa, Linn Hogner Jahr.
Forbruker Europa opplever en økning i henvendelser fra forbrukere som har handlet via Klarna i nettbutikker.
Mange av disse har valgt å bruke fakturering gjennom Klarna når de handler på nett. En hyppig problemstilling er at varen ikke kommer fram, men at Klarna likevel velger å belaste forbrukerne for kjøpet. Selv om de forteller at de ikke har mottatt varen eller den var ødelagt, velger de likevel å belaste kunden for varen.
– Dette er et generelt prinsipp. Mottar du ikke det du har kjøpt, skal du ikke betale for det.
Felles for mange av de som tar kontakt med oss er de har handlet fra useriøse nettbutikker som bruker Klarna som betalingsmetode. Når det oppstår problemer forteller flere forbrukere at Klarna er lite villige til å hjelpe forbrukerne.
Forbruker Europa har selv forsøkt å få til et møte med Klarna om prakisen deres, men de har aldri svart på disse henvendelsene.
– Klarna har ingen sikkerhetskontroll på hvem de samarbeider med. Det er veldig lett å gå inn på deres kanaler og be om et samarbeid uten å oppgi informasjon som kan skille seriøse og useriøse næringsdrivende. De respekterer ikke forbrukervernet slik det er i dag, og det gjør at forbrukere må bruke unødvendig lang tid på å løse problemet med selger, noe som også gjør at mange gir opp og taper pengene sine.
Markedsfører mekling
Klarna markedsfører på sine kanaler at hvis du ikke får varen din, skal de løse problemet for deg. Forbrukere vi har kontakt med opplever at denne meklingen er så å si ikke-eksisterende, og at de skyver problemet over på selger.
Hogner Jahr mener meklingen Klarna sier de tilbyr ikke holder mål, og legger til at det er spekulativt at Klarna selv tjener penger på at useriøse aktører bruker betalingsløsningen deres.
– Så lenge de tjener penger på det, virker det som de er ukritiske til hvem som faktisk bruker tjenesten deres. Det er verken bra for troverdigheten til bedriften eller forbrukere.
Tre gode tips når du handler på nett
Hvis du handler i nettbutikker har vi flere gode råd for at handelen skal gå så knirkefritt som mulig.
Betal med kort.
Hvis det oppstår problemer med bestillingen din når du har betalt med kort, kan du benytte deg av kortreklamasjon. Kortreklamasjon er en kjøpsforsikring som gir deg mulighet til å fremme krav overfor banken din der du ikke når fram med et krav mot selger. Helt enkelt betyr det at din kortbetaling tilbakeføres til din konto.
Les mer om kortreklamasjon på vår temaside her.
Sjekk om nettbutikken har oppgitt adresse og telefonnummer
Et tegn på at en nettbutikk er useriøs kan være at det ikke er opplyst hvor nettbutikken har sin adresse eller hvilken nummer kundeservice har. Dette kan tyde på at lageret til butikken er utenfor Europa. Da kan det være dropshipping, eller at butikken ikke finnes. Det kan også være smart å sjekke om butikken har et norsk organisasjonsnummer, hvis det ser ut som nettsiden er norsk.
Her kan du lese mer om dropshipping.
For godt til å være sant? Det er ofte tilfellet
Vær bevisst på at tilbud som virker svimlende gode ofte er svindel. Vår erfaring er at mange av disse «gode» tilbudene dukker opp som reklame på sosiale medier. Er du usikker på om tilbudet er ekte er det bedre å velge en annen nettside å bestille fra som kjenner og er sikker på.