Fortsatt frist på tre måneder for tilbakebetaling av kansellerte pakkereiser

Publisert 19.05.20 , sist oppdatert 24.01.24
Nye regler når selskapet avbestiller reisen:  Du har krav på pengene tilbake etter 3 måneder, både ved ordinære pakkereiser og sammensatte reiser. Denne fristen vil gjelde alle pakkereiser som avlyses eller avbestilles i perioden 1. mars til 14. juni. Den reisendes tilbakebetalingskrav etter avbestilling/avlysning, anses omfattet av reisegarantien etter pakkereiseloven § 43. Kansellerte pakkereiser er […]

Foto: Simon Maage, Unsplash

Nye regler når selskapet avbestiller reisen: 

Du har krav på pengene tilbake etter 3 måneder, både ved ordinære pakkereiser og sammensatte reiser. Denne fristen vil gjelde alle pakkereiser som avlyses eller avbestilles i perioden 1. mars til 14. juni. Den reisendes tilbakebetalingskrav etter avbestilling/avlysning, anses omfattet av reisegarantien etter pakkereiseloven § 43.

Kansellerte pakkereiser er også et internasjonalt anliggende, og EU-kommisjonen jobber for å ivareta forbrukernes rettigheter.

  • Kommisjonen anbefaler at selskapene og forbrukerorganisasjonene jobber for at forbrukerne skal godta tilgodelapper
  • Kommisjonen anbefaler at de gjøres grep for å sikre at eventuelle tilgodelapper er sikret mot insolvens

 

Det er opp til den enkelte reisende om de ønsker å akseptere en tilgodelapp/voucher eller lignende. Alle plikter å sette seg inn i informasjon fra reiseselskap, regjeringen og vilkår for avtalene de har inngått. Husk: Skal ditt krav fra en pakkereise være sikret under reisegarantifondet, må du fremme kravet innen 6 måneder etter at pakkereisen skulle vært gjennomført. Se link til Reisegarantifondet her.