Forbrukerrådet advarer mot feriesvindel

Publisert 12.07.19 , sist oppdatert 19.01.24
Mange turister blir lurt til å betale overpris for smykker, elektronikk og tepper, eller inngå dårlige avtaler om feriebolig. Forbrukerrådet ber folk være skeptiske, og bruke rettighetene sine.
Mann som betaler med kort på stranda. foto.

Foto: Colourbox

Når solen skinner og feriepengene brenner i lommeboka, er vi ofte lettere å lure. Hvert år får Forbruker Europa, som er Forbrukerrådets tjeneste for å hjelpe nordmenn med problemer i EU, klager fra feriereisende som har slått til på tilbud de angrer på.

– Det er tre gjengangere: timeshare/ferieleiligheter, smykker og tepper, samt nettbrett og annen småelektronikk, sier Ragnar Wiik, leder av Forbruker Europa.

Smykke- og teppelureri

Mange som har deltatt på fellesturer til Tyrkia, Montenegro og Kypros kommer hjem med smykker eller tepper de har betalt overpris for. Besøk i butikker er en del av programmet. Ofte er butikkene avsidesliggende, og du har ikke noe annet valg enn å bli med inn, når du først er blitt med på turen. I noen saker har deltakere endt opp med å handle for 80.000 kroner. I ettertid viser det seg at smykkene er mye mindre verdt.

– Selgerne er svært pågående, og de som har kontaktet Forbruker Europa forteller at de følte seg presset til å kjøpe smykke eller tepper, sier Wiik som mener det grunn til å utvise sunn skepsis til slike rimelige pakkereiser hvor besøk i smykke- og teppebutikker er en del av det obligatoriske programmet.

Bygger falsk tillit

– Ofte betaler du kun et depositum i butikken når du kjøper smykker eller tepper, mens det restbeløpet skal bli overført når du kommer hjem. Dette skaper tillit, og gjør det lettere for folk å handle, da mange ikke har hele summen tilgjengelig i butikken. Før du betaler restbeløpet, er det derfor lurt å få undersøkt verdien.

– Med en takstrapport som beviser at verdien er betydelig lavere enn det du ble lovet, kan du kontakte selgeren og informere dem om at du ikke kommer til å betale det resterende beløpet, sier Wiik.

Det er ikke angrerett på varer kjøpt i butikk, så i utgangspunktet vil kjøpet av smykkene være bindende. Samtidig skal du ikke godta å bli lurt. Les mer om angreretten på nettsiden vår om temaet her.

– Vi anbefaler de som har opplevd dette å kontakte banken sin, eller reiseforsikringsselskapet, for å forhøre seg om muligheten til å få igjen pengene, anbefaler Wiik.

Elektronikk til besvær

En annen gjenganger på ferie er bomkjøp av småelektronikk som nettbrett og kamera.

– Eldre mennesker på Gran Canaria virker mest utsatt. De går inn i en butikk fordi de ser et veldig godt tilbud på f.eks. ipad. De blir oppfordret til å komme tilbake neste dag, slik at butikken får satt opp utstyret for dem. Når de returnerer, blir de lurt til å kjøpe dyre lureabonnementer, ofte til 20 – 30.000 kroner. Noen lures også til å trekke kortet flere ganger, forteller Wiik.

Flere har blitt utsatt for dette på øya Mogan på Gran Canaria. Forbruker Europa anbefaler alle som har blitt utsatt for dette, og har betalt med kort, å kontakte banken sin, og be om refusjon fra dem.

Timeshare

Dette er en gammel slager i Syden. – Folk blir stoppet av selgere som tilbyr dem gratis skrapelodd, der de vinner en middag. Når de dukker opp på middagen, viser det seg at de må delta på et salgsmøte først. Her blir de presset til å signere kontrakt og betale depositum på en timeshareleilighet eller ferieklubbmedlemskap, sier Wiik. Les mer om timeshare på nettsiden vår om dette temaet vår her.

– Hvis de rekker det, vil vi råde forbrukerne til å benytte seg av angreretten på 14 dager, anbefaler Wiik. Angreretten utvides til ett år hvis de ikke informerer deg om denne rettigheten. Hvis de ikke respekterer angreretten din, bør du kontakte banken din for å få refundert pengene direkte fra dem. Det er best å klage via e-post, slik at du kan dokumentere klagen.

Forbruker Europas råd

  • Vær skeptisk til sponsede reiser med obligatoriske utflukter
  • Vær skeptisk til å motta skrapelodd eller delta på salgsmøter.
  • Gi aldri fra deg kortet ditt
  • Ikke betal med kontanter. Du har bedre rettigheter hvis du betaler med kort.
  • Du har dårligere rettigheter i land utenfor EU/EØS, f.eks. Tyrkia, Thailand, USA.

Har du allerede betalt?

  • Kontakt banken din, og be om refusjon direkte fra dem
  • Kontakt selger og klag.
  • Kontakt reiseforsikringsselskapet ditt.