Forbrukere føler seg lurt i abonnementsfelle: – Ikke la deg skremme av inkassokravet

Publisert 13.10.22 , sist oppdatert 15.02.24
Forbruker Europa har mottatt flere henvendelser om et norsk helsekostfirma, der forbrukere forteller at de føler seg lurt inn i abonnementsfelle.

Foto: Rupixen.com

Henvendelsene kommer fra danske forbrukere, og vi vet at også Forbrugerombudsmanden(Det danske forbrukertilsynet) har mottatt en rekke klager rettet mot dette firmaet.

Det norske firmaet  markedsfører produkter med at de har ingen bindingstid. Dette er likevel en abonnementsavtale, men det kommer ikke fram noe sted i annonsen.

– Det er ikke lov, sier direktør i Forbruker Europa, Linn Hogner Jahr.

Raske pengekrav  

Forbruker Europa har vært i kontakt med flere som opplever at de får tilbud om en prøvepakke på kosttilskudd, og det er ikke er noe bindingstid etter dette.

Videre forteller de at krav om penger blir raskt sendt som inkassokrav. Mange lar seg stresse og bekymre av dette.

– Du bør ikke betale, og ikke la deg skremme av inkassokravet, sier Hogner Jahr.

Hun forteller at dersom du ikke har fått opplyst at det er en abonnementsavtale er du ikke bundet av dette.

– Hvis du har fått et slikt krav bør du sende firmaet en e-post og skrive at du er uenig i kravet og hvorfor. Legg gjerne ved et bilde av annonsen, sier hun.

Hvis du allerede har betalt et slikt krav og er usikker på om det var riktig kan du ta kontakt med Forbruker Europa for hjelp.

Forbruker Europa kan hjelpe deg med problemet

Forbruker Europa har egne maler en kan bruke for å fremme krav. De finner du på nettsidene våre eller hvis du trykker her.

Når det ikke kommer tydelig fram at det er en abonnementsavtale er det i strid med markedsføringsloven og forbrukerrettighetsdirektivet. Hvis en selger ikke følger markedsføringsloven kan de risikere bot etter tilsyn.