
Foto: Colourbox
1. Betal alltid med kort
Betal med kredittkort eller VISA når du handler på nett. Det gir deg en ekstra sikkerhet. Da kan du klage til banken/kortutsteder om du ikke får det du har betalt for, som for eksempel at varen ikke kommer fram.
Det kan være lett å tenke at det er tryggere å betale med faktura, men dette er ikke tilfellet. Betaler du med faktura går pengene rett ut fra konto, og da er ikke kjøpet sikret gjennom forsikringen som er knyttet til VISA- eller kredittkortet ditt.
Det samme gjelder hvis man betaler med Vipps – sørg for at du vippser med kortet ditt, og ikke rett ut fra konto.
Her kan du lese mer om kortreklamasjon.
2. Vit hvem du handler fra
Useriøse aktører kan være vanskelig å identifisere, men det er allikevel noen forhåndsregler man kan ta:
- Sjekk selgers navn, adresse, e-postadresse og alt som står med liten skrift før du oppgir personalia og kortinformasjon.
- Hvis du er usikker på om tilbudet er seriøst, så er det lurt å google det for å se hvilke erfaringer andre har med firmaet.
- Vær bevisst! Hvis et tilbud virker for godt til å være sant, så er det som regel det.
Her kan du lese mer om svindel på nett.
3. Husk toll og moms
Hvis den endelig kjøpesummen er på over 350 kroner, inkludert frakt, så bør man sjekke hvor mye man må betale i toll og moms. Disse ekstrautgiftene kan doble prisen:
Moms: Hvis sendingen har en verdi på 350 kroner eller mer inkludert frakt og forsikringskostnader, skal du betale moms på 25 prosent.
Toll: Det er hovedsakelig toll på klær og matvarer.
Pris for fortolling: Den som frakter varen (i de fleste tilfeller Posten) tar seg som regel betalt for fortollingsjobben. Dette er ikke et gebyr til Tolletaten, men en betaling fraktselskapet tar.
Her kan du lese mer om toll og moms.
4. Hva skjer hvis varen ikke rekker fram til jul?
Hvis selger har oppgitt at varen kan leveres innen julaften, men den ikke rekker fram, kan du heve kjøpet. I utgangspunktet må man sette en tilleggsfrist før man kan heve et kjøp, men når det gjelder varer der det er svært viktig at den mottas innenfor leveringsfristen, som vil være tilfellet med julegaver, kan du heve kjøpet med en gang hvis selger ikke overholder fristen. Du har da krav på full refusjon, slik at du trygt kan løpe ut og kjøpe en ny gave.
Her kan du lese mer om levering av varer.
Du har også angrerett på varer du ikke har mottatt. Hvis gaven allerede er sendt så kan du imidlertid måtte betale for retur, så det kan lønne seg å spore pakken før man benytter seg av angreretten i slike tilfeller. Er den ikke sendt fra selgeren, så skal du ikke betale noe og du har krav på full refusjon.