Forbruker Europa Norge og Danmark advarer mot kosttilskuddsfirma

Publisert 06.03.23 , sist oppdatert 08.03.24
Forbruker Europa får mange henvendelser fra danske forbrukere, som føler seg lurt av et norsk selskap som selger kosttilskudd. ECC-nettverket har derfor utviklet en veiledning til forbrukere som er rådville.
Dame som holder en eske med piller i en prøvepakke

Både Forbruker Europa i Norge og Danmark advarer mot kosttilskuddsfirma.

Et kosttilskuddsfirma reklamerer for øyeblikket hissig for deres prøvepakker på sosiale medier. Tall fra Forbruker Europa viser, at det skaper ubehagelige situasjoner for forbrukere.

– Antall henvendelser fra danske forbrukere, som trodde de bestilte en prøvepakke på kosttilskudd, men i stedet ender opp med et abonnement, har steget markant den siste tiden,” sier leder i Forbruker Europa, Lars Arent.

Forbruker Europa i Norge, kjenner også til firmaet og utfordringene med selskapet.

– Vi ser en klar økning i henvendelser fra Danmark, og synes dette er svært bekymringsverdig. Det er dessverre blitt et stort problem, og det er dette selskapet vi får aller mest henvendelser om nå, sier leder i Forbruker Europa Norge, Linn Hogner Jahr.

Linn Hogner Jahr forteller at praksisen er ulovlig fordi det ikke kommer fram at du har inngått et abonnement:

–Har du ikke inngått en avtale om at abonnement, bør du gi skriftlig beskjed om at de kan sende deg en returslipp dersom de vil ha varene tilbake.

Erklær deg uenig i kravet skriftlig

– Hvis du er en av dem som opplever å bli lurt skal du sende en skriftlig klage om at du er uenig i kravet, sier Lars Arent.

I de fleste saker får forbrukerne også regninger fra forskjellige inkassofirmaer. Når forbrukerne ikke betaler fortsetter kravene å komme, og det kommer også renter. Da er det viktig å puste dypt inn, og ikke la deg skremme av dette.

– Du skal ikke betale eller bli nervøs på grunn av inkassokravet. Virksomheter som dette lever av at folk blir nervøse og betaler. Verken de eller inkassofirmaet kan kreve gebyrer og renter når du har sendt den en skriftlig melding om at du er uenig i kravet og aldri har akseptert et abonnement, sier Lars Arent og legger til:

– Etter du har sendt melding om at du bestrider kravet er det selskapet, og ikke din oppgave, å bevise at du har blitt tydelige informert. Og det kan de sjeldent. Derfor er det også mot reglene for god inkassoskikk hvis inkassofirmaene likevel sender regningene.

Linn Hogner Jahr i Norge påpeker også at du som forbruker bør lese avtalevilkår nøye, og vite dine rettigheter med tanke på angrerett.

– Dersom du har inngått et abonnement, har du angrerett på prøvepakken, men ikke på de etterfølgende pakkene når alle produktene er identiske.

Det kan også være lurt å vite at du som kunde ikke er forpliktet til å sende abonnementspakken tilbake til selgeren hvis det ikke har blitt inngått en avtale om abonnement. Dersom selskapet vil ha varene tilbake må de selv sende en returslipp og betale frakten.