Forbruker Europa feirer 20 år!

Publisert 14.03.25
I 20 år har vi hjulpet forbrukere med råd og mekling på tvers av landegrensene i EU og EØS. Vi går for minst 20 år til.

Året er 2005.

Youtube ble lansert, og markerer for mange starten på sosiale medier.

Verden får sin 265. pave i Benedict XVI.

Melodi Grand Prix arrangeres i Kyiv i Ukrania, hvor Hellas vinner med låta «My Number One»

Angela Merkel blir den første kvinnelige rikskansleren i Tyskland.

Og «Euroguichet» eller «Clearing House» ser dagens lys.

Senere kjent som European Consumer Service Network (ECC) som i dag er et nettverk bestående av 29 land fra EU og EØS som sammen for å gjøre handel på tvers av landegrensene enklere for forbrukerne i hele Europa.

– Helt fra starten ble det meklet mellom forbrukere og næringsdrivende, forteller Ragnar Wiik, som er tidligere direktør for Forbruker Europa.

Forbruker Europa er det norske kontoret i ECC-nettverket. Oppstarten fikk raskt oppmerksomhet både fra forbrukere og i pressen på grunn av sin veiledning og mekling innen reise.

– 60% av sakene var relatert til reise, fordi nordmenn reiser mye. Det var hotell, fly eller leiebil som utgjorde den største andelen av sakene, mimres han.

Ikke ukjent slik vi kjenner Forbruker Europa i dag. I 2024 var nettopp reiserelaterte problemer på meklingsstoppen hos Forbruker Europa, i likhet med årene før.

Et digitalt skifte

Selv om reise er og har vært en viktig del av Forbruker Europa, ble det i 2015 et skifte i saksbehandlingen. Da begynte sakene om netthandel å komme inn for alvor.  Saker som handlet om Chargeback, også kjent som kortgaranti, fikk stor betydning.

Hvis en betaler med kort når en handel går galt på nett i dag, tar mange det som en selvfølge at banken ordner opp, og pengene er på konto etter kort tid. Men det har altså vært en viktig vei hit som ECC-nettverket har vært en del av.

I tillegg ble det lagt større vekt på å at bransjene får opplæring og oppfører seg «ordentlig» overfor forbrukere.

– Forbruker Europa, det norske kontoret, har alltid vært aktive i nettverket og jobbet for å finne raske og gode løsninger. Som et lite land har Norge nytt godt av dette europeiske samarbeidet som fører til at forbrukere er tryggere i alle saker.

Det som kalles det indre markedet i EU er retten til fri bevegelse av varer, tjenester, kapital og personer. Dette dekker også EØS-land, som Norge er.

Over 50% av det samlede markedet i hele EU handler om forbrukerrettigheter.

Det er så bra at EU-kommisjonen har prioritert dette arbeidet. Det kunne være skuffet vekk, men nettverket har klart å holde seg relevante fra start til i dag, sier Wiik.

Forbruker Europa i dag 

I dag holder Forbruker Europa til i Forbrukertilsynets kontorer i Porsgrunn. Her er dedikerte medarbeidere som hver dag gjør sitt beste for å hjelpe forbrukere gjennom veiledning eller mekling. Både muntlig og skriftlig.

Direktør for Forbruker Europa, Linn Hogner Jahr, forteller at ECC-nettverket er viktig for alle i Norge og i resten av Europa.

– Forbruker Europa bistår norske forbrukere slik at de kan handle trygt i andre europeiske land. Forbruker Europa og resten av ECC-Nettverket jobber kontinuerlig med å forbedre forbrukeres stilling blant annet gjennom regelverksutvikling og muligheter til å få løst forbrukertvister på en rask og god måte, sier hun.