Forbrukere i Sverige opplever for tiden problemer med reiseselskapet Detur. Dette innebærer blant annet kansellerte reiser, og flere har fått krav fra hotell om at de må betale for oppholdet eller forlate hotellet.
På nettsidene til Detur opplyses det at de er i en omorganisering, og har avlyst alle reiser i 2022-sesongen.
Selskapet Detur er svensk, men har også en nettside for norske kunder. Finn Reise, som er en av Norges største uavhengige plattformer for bestilling av reiser har opplyst til media at de ikke lenger lar Detur bruke sine tjenester.
Får ikke kontakt
Vårt søsterkontor i Sverige opplever at mange forbrukere kontakter dem om saker som gjelder reiser med Detur, men dessverre besvarer ikke Detur henvendelser fra svenske forbrukermyndigheter, og heller ikke fra forbrukerne selv.
Forbrukermyndigheter i Sverige er nå i kontakt med selskapet hvor Detur har registerert reisegaranti. Denne reisegarantien kan sørge for at forbrukerne får tilbakebetalt noen utgifter.
Dette bør du gjøre hvis det gjelder deg:
Linn Hogner Jahr, direktør for Forbruker Europa anbefaler at du først og fremst sender en skriftlig klage til Detur hvis du har problemer med selskapet. Dette skal du gjøre selv om du ikke får svar.
– Ta deretter kontakt med forsikringsselskapet ditt og sjekk hvilke muligheter du har gjennom for eksempel kredittkort, sier hun.
Har du betalt med kredittkort kan du ha chargeback rettigheter, og en viss forsikring innebygd i kortet ditt. Hogner Jahr oppfordrer norske forbrukere som har problemer med Detur de ikke får løst å kontakte Forbruker Europa.
– Vi holder tett kontakt med vårt søsterkontor i Sverige, og vil oppdatere forbrukerne i Norge og på reise så snart vi har mer informasjon.