
Marit Hole Keeping
I dag tilbyr nesten samtlige nettbutikker betaling med fakturatjenester som Klarna og Qliro, eller du kan betale via Vipps. Alt dette gjør det kjapt og enkelt å handle på nett. Men det er ikke nødvendigvis smartest.
Mange butikker gjør seg klare for ny salgsperiode i romjul og etter nyttår. Det er en bra følelse å spare en god slant med penger når du handler noe på salg, men det er ingen god følelse hvis varen for eksempel aldri kommer fram, eller er ødelagt.
Da kan det være en god trøst hvis du vet at du får pengene dine tilbake.
– Mitt beste tips for de som handler på nett er alltid å bruke kredittkort. Det gir deg en forsikring hvis det oppstår problemer med selgeren, sier Martine Marlene Ruud som er jurist i Forbruker Europa.
Store aktører som Visa og Mastercard har samme vilkår på sine debetkort som kredittkort, så her kan du kreve pengene tilbake for begge kort. For andre debetkort gjelder avtalen man har inngått med banken når man søker om kort.
Her bør du altså sjekke hvilke vilkår om gjelder for din kortavtale.
Hva med faktura eller Vipps?
Hvis du betaler med kort betaler banken deg ofte tilbake i løpet av kort tid, men får du problemer når du bruker faktura eller vipps kan du risikere i verste fall å ta saken til retten.
For eksempel hvis du handler via Klarna faktura på en nettside, er det de som må ordne opp for deg, ikke banken.
– Du kan ha rett på pengene tilbake igjen ved bruk av faktura, men vi ser at det er en mye vanskeligere og lenger prosess. Fakturaselskaper prøver i det lengste å avslå det selv om det er tydelig at forbrukerne har rett.
Hvis du ikke blir enig med selger, eller selger ikke gjør opp for seg, så ordner banken opp og gir deg pengene tilbake.
Men; Selv om kredittkort er den tryggeste måten å handle på nett, husk også å betale kredittkortregningen din. I likhet med faktura kan du utsette betalingen en stund, men det blir fort dyrt når rentene begynner å løpe.
Vær obs på svindel
Ruud anbefaler å bruke kort spesielt hvis du handler fra selgere du ikke kjenner til fra før og er usikker på om det er seriøse aktører.
– Noe vi ofte ser går igjen er at en får opp en annonse på sosiale medier, og at forbrukere opplever det som et bra tilbud, men er usikker på selgeren. Da bør du bruke kort, så vet du at pengene ikke er tapt hvis det går galt, sier hun.
Banken vil ikke betale
Hvis banken din mener du ikke har krav på kortreklamasjon kan du klage inn denne avgjørelsen til Finansklagenemda.
Har du spørsmål om netthandel eller trenger hjelp til å klage? Ta kontakt med oss!