Digg eller deng for deg som Halloween-handler på nett

Publisert 29.10.21 , sist oppdatert 24.01.24
Nå er Halloween virkelig rett rundt hjørnet. Slik unngår du å bli svindlet av skumle aktører når du handler på nettet.

Foto: David Menidrey / Unsplash.com

 

Har du funnet det perfekte Halloween-kostymet på nettet? Her fem skumle scenarier når du handler på utenlandske nettsider, og våre beste råd for å unngå dem.

1. Se opp for «spøkelser» – nettbutikker som viser seg å være falske

Sørg for at firmaets navn, adresse, e-postadresse og telefonnummer er å finne på nettstedet. Hvis den eneste kontaktinformasjonen du finner er et kontaktskjema, bør du se etter produkter fra et annet selskap.

Undersøk nettsiden, er den skrevet på dårlig norsk eller er det salg av en vare som er veldig billig, er det trolig useriøst.

2. Det skumle antrekket lever ikke opp til forventningene

Er det du vil kjøpe eksklusivt, men har en uvanlig lav pris? Ta det på alvor dersom kvalitet eller pris gjør deg mistenksom.

Les nøye produktinformasjonen, størrelsesguider, andre forbrukeromtaler av produktet og sjekk opplysningene om angrerett hvis det er en sjanse for at du vil returnere produktet. Er varen kjøpt via internett kan man bruke angreretten.

3. Drakten kommer først i november

Det kan være litt kjedelig å ende opp med den altfor korte vampyrdrakten fra i fjor fordi det nye kostymet ikke blir levert i tide. Selv om mange nettbutikker satser på å levere raskt, er det ikke sikkert at nettbutikken du fant kan levere i tide til festen. Sjekk hvor lang leveringstiden er.

4. Antrekket blir dyrere enn du hadde forestilt deg

Husk at når du handler fra et selskap utenfor EU, for eksempel USA, gjelder andre regler, og du må kanskje betale avgifter, MVA og andre avgifter.

5. Varen er falsk, eller du blir svindlet

Du er bedre sikret mot svindel dersom du betaler med kort. Dersom du betaler med VISA debetkort er du sikret i henhold til dine avtalevilkår, sjekk ut hva som gjelder for deg ved å kontakte banken din. Har du betalt med kredittkort er du sikret i henhold til finansavtaleloven § 54 b.

Hvis du ikke får kontakt med selger eller selger ikke imøtekommer ditt krav, kan du ha rett på kortreklamasjon.

God halloween!