Bilde: Ross Parmly, Unsplash
Når fly blir innstilt eller forsinket på grunn av uvær eller andre naturfenomener, har du rettigheter som forbruker.
Du kan også ha rett på å få dekket utgifter, hvis du ikke fikk hjelpen du har rett på.
– Vi råder deg til å ta kontakt med flyselskapet for informasjon og å møte opp på flyplassen, sier leder for forbrukerdialog Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet.
- Blir flyet innstilt, har du rett til å velge mellom å få pengene tilbake for billetten, ombooking, eller å reise på et annet tidspunkt.
- Blir flyet ditt forsinket i mer enn fem timer, har du også rett til å velge mellom å få pengene tilbake for billetten, ombooking eller å reise på et annet tidspunkt.
- Du har rett til å bli tatt hånd om, som mat og hotell, mens du venter på at flyet skal komme i lufta eller ved ombooking.
- Du har som hovedregel ikke rett på erstatning, men du kan kreve dekket utgifter til mat og overnatting med transport til og fra flyplassen, hvis flyselskapet ikke gir deg tilbud om det.
- Du har alltid rett på erstatning for tapt bagasje.
- Husk å levere inn PIR-rapport (Property Irregularity Rapport) innen 7 dager dersom bagasjen blir borte.
– Spar på kvitteringer for utlegg til mat og overnatting, og krev det av flyselskapet i etterkant. Det er også mulig at reiseforsikringen dekker andre utlegg og utgifter. Ta en kikk på vilkårene, avslutter Høst.
Råd ved uvær
- Sjekk informasjon hos flyselskapet og flyplassen.
- Møt opp på flyplassen, hvis du ikke har fått informasjon om annet.
- Ta kontakt med flyselskapet for å få det du har krav på.
Spar på kvitteringer for utlegg til mat, overnatting og transport til og fra flyplassen.
Sjekk dine flyrettigheter på Forbrukerrådets nettsider her.