Dette er rettighetene dine når du kjøper pakkereise

Publisert 24.08.21 , sist oppdatert 24.01.24
Du ser det på sosiale medier og leser om det i avisene: Stadig flere nordmenn reiser på ferie utenlands igjen. Hvis du har bestilt en pakkereise i høst eller vinter og det skulle oppstå problemer, er du godt beskyttet av reglene i pakkereisedirektivet fra EU og pakkereiseloven.

En pakkereise er en reise som består av minst to ulike typer reisetjenester som reiseselskapet tilbyr sammen som en pakke, som for eksempel fly og hotell eller leiebil og fly.

De som selger pakkereiser er forpliktet til å opplyse deg om hvilke rettigheter du har, men vi har samlet det viktigste her:

Overføre reisen til en annen

Hvis du ikke kan delta på en pakkereise som er bestilt, kan du overføre reisekontrakten til en annen person. Dette må du melde fra om til arrangør senest sju dager før reisen. Vær oppmerksom på at det kan tilkomme et gebyr eller tilleggsavgift.

Avbestilling eller avlysning

Du har mulighet til å avbestille reisen før avreise mot et avbestillingsgebyr og på nærmere angitte vilkår. Sjekk avtalevilkårene for å se hva som gjelder i ditt tilfelle. Arrangøren på sin side har mulighet til å avlyse reisen etter visse regler. Blir reisen avbestilt eller avlyst, har du krav på pengene tilbake innen 14 dager.

Får du ikke tilbake pengene innen fristen, har du mulighet til å bringe saken inn til Pakkereisenemnda.

Hva kan du klage på?

Pakkereisen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med det avtalte og det som er lovet i markedsføringen/reisekatalogen. Det kan for eksempel være større vedlikeholdsarbeider, at det mangler svømmebasseng eller veranda eller problemer med insekter på rommet.

Hvis ikke reisearrangøren finner en løsning på problemet, har du mulighet til å kreve prisavslag. Har du hatt et økonomisk tap, kan du kreve erstatning.

Dersom ekstraordinære omstendigheter inntreffer på destinasjonen slik at du ikke kommer deg hjem, skal reisearrangøren dekke kostnadene for overnatting for opptil tre netter.

Hvordan klager du?

Hvis det oppstår problemer på reisen, er det viktig å klage med en gang til reisearrangøren på stedet. De har både en rett og en plikt til å ordne opp. Dersom du ikke er fornøyd med løsningen, forsøk å dokumentere manglene ved å ta bilder/video. Det er også lurt å spare på kvitteringer, reisebevis og annen dokumentasjon. Når du kommer hjem, kan du sende en skriftlig klage til reisebyrået eller formidler og legge ved dokumentasjonen.

Skulle det ikke bli en løsning på saken etter en skriftlig klage til reisebyrået eller formidler, kan du klage videre til Pakkereisenemnda.

Konkurs før reisen starter?

Ved kjøp av en pakkereise er du også beskyttet mot konkurs hos arrangøren dersom reisen ikke leveres på grunn av konkursen. Da kan du henvende deg til Reisegarantifondet og be om å få kjøpesummen refundert.

Merk at dersom du kjøpte en pakkereise før 15. mars 2020 som ble avlyst eller avbestilt som følge av koronarestriksjoner, og arrangører etter dette gikk konkurs slik at du ikke fikk tilbakebetaling, kan du ha krav etter den midlertidige kompensasjonsordningen for pakkereiser.

Har du betalt for reisen med kredittkort eller med et VISA/Mastercard, kan du alternativt rette et krav til banken/kortutsteder. Vær oppmerksom på bankene kan operere med korte reklamasjonsfrister. Det er derfor viktig å melde inn kravet raskt.