Dette bør du vite når du bestiller hotell eller feriebolig

Publisert 15.10.24
Skal du bo på hotell eller feriebolig i utlandet? Her er våre beste tips for å få et best mulig opphold.

Selv de flotteste ferievillaene på bilder kan skjule mangler på innsiden.

Nå en skal ut og reise er det mange ting som er viktig å huske på. Og hvis du skal leie rom på et hotell, leilighet eller feriebolig er det flere ting som er greit å vite både før og under oppholdet slik at du får en mest mulig behagelig reise. 

Før du reiser: 

  • Husk å sjekke at du får bookingbekreftelse på oppholdet. Det kan være lurt å sjekke søppelmappen på e-post hvis den ikke dukker opp.
    Hvis den ikke kommer i det hele tatt bør du kontakte hotellet eller utleier.
  • Usikker på om standarden er god? Sjekk gjerne anmeldelser på nett. For eksempel på www.tripadvisor.com. Det finnes også egne grupper i sosiale medier hvor andre reisende deler erfaringer.

Når du kommer fram:

  • Innsjekk. Sett deg inn i hva som kreves av deg for å sjekke inn på hotell. For eksempel kan du bli registrert som en «no show» hvis du ikke dukker opp til avtalt tid, og da kan rommet ditt gis til noen andre. Hvis du blir forsinket bør du gi beskjed så snart som mulig.
    Du bør vite at hotellet ikke er forpliktet til å si at det er greit at du kommer senere enn innsjekkstiden som er avtalt. Dette er i såfall en service fra hotellets side.
  • Noen ganger må du laste ned en app for å sjekke inn. Da er det lurt å gjøre det før du reiser, slik at det er klart til du kommer fram.
  • Av og til kan hotellet ha spesielle innsjekksvilkår. Noen hotell har for eksempel aldersgrenser der de kan kreve at en i reisefølget er over 30 år. Er ingen i reisefølget over 30 år, vil hotellet kunne nekte dere å sjekke inn.

Under oppholdet

  • Ta med kredittkort. Noen hotell krever at de reserverer leiesummen på kredittkortet ditt. Debetkort blir ofte ikke godkjent for dette. Hvis det skulle oppstå problemer med oppholdet og/eller hotellet nekter å refundere pengene, er det også smart å ha brukt kredittkort. Da kan du ta kontakt med banken og kreve kortreklamasjon.
  • Ta bilder før og etter leieforholdet. I noen tilfeller kan du bli anklaget for å ha skadet gjenstander på hotellet eller i ferieboligen. Den beste måten å å sikre seg for å ikke bli ansvarliggjort for skader eller mangler er å ta bilder eller filme hotellrommet eller ferieboligen. 
  • Si i fra om feil så fort som mulig. Hvis det er mangler på hotellrommet eller ferieboligen ikke var som lovet må du si ifra til hotellet eller utleier så fort som mulig. Ikke vent til du har kommet hjem igjen, da er det for sent. Det er lurt å skrive en e-post i tillegg til en muntlig henvendelse for å bevise at du har sagt fra. 
  • Blir du ikke enig med hotellet? 
    Spar på dokumenter og korrespondanse dere i mellom i etterkant. Da har du dokumentasjon hvis du skal klage.
    Når du snakker med hotellet eller utleier bør du oppsummere samtalen slik du tolker det. Det kan oppklare eventuelle misforståelser. 

Overbooking

Hva gjør du hvis hotellet har overbooket seg og avbestiller oppholdet ditt før du reiser? 

Det er dessverre ingen fasit på hvordan en kan unngå dette. Det lureste du kan gjøre er å betale med kredittkort hvis det blir uenigheter om tilbakebetaling.

Du har nemlig rett til å få leiesummen refundert, og rett til å få mellomlegget til et nytt tilsvarende hotell dekket. (Samme kvalitet i nærområdet)

Hvis du kan dokumentere at det eneste ledige er dyrere, så bør du ha rett til å få dekket dette også. Hvis hotellet nekter på grunn av sine vilkår å betale, er dette et urimelig avtalevilkår – som er forbudt.