
Leie bil på ferie? Da er det flere ting du kan gjøre for å hindre ubehagelige overraskelser.
Mange leier bil når de reiser på ferie, men ikke alle leser nøye nok gjennom leieavtalen.
Det kan føre til mye frustrasjon og store økonomiske tap.
Forbruker Europa mottar stadig henvendelser fra forbrukere som har leid bil på utenlandsferie.
– Veldig ofte oppstår problemene når folk skal levere bilen tilbake, forteller Linn Hogner Jahr, direktør i Forbruker Europa.
Når forbrukeren skal levere tilbake bilen kan det oppstå uenigheter om riper, bulker eller andre ting om bilens tilstand.
Det starter med henting
Jahr har en tydelig beskjed til deg som leier bil; Ta alltid en titt på den når du får den utlevert.
– Ta gjerne bilder eller film utenfor og inne i bilen for å vise at bilen er i god stand, eventuelle feil som allerede var der da du fikk nøklene.
Det samme bør du gjøre når du skal levere den inn. Film eller ta bilder av bilen, så du kan dokumentere hvordan den så ut da du leverte den tilbake.
I tillegg bør du notere deg kilometerstanden når du henter bilen, og når du leverer den igjen.
Sjekk forsikringer og avtaler
Når du skal bestille leiebil får du ofte spørsmål om ekstra forsikringer. Da bør du undersøke hvilke forsikringer du har, og hva de dekker, så du ikke tegner unødvendige ekstra forsikringer.
Du bør aldri bestille leiebil uten å vite hva egenandelen for skader er, og hva prisen for redusere/fjerne egendelen er. En slik egenandelsforsikring kalles ofte Super Cover Damage Waiver (SCDW). Denne kan du ha i reise- eller kredittkortforsikringen din, så det er lurt å sjekke før du bestiller.
Dokumentasjon er gull verdt
Ofte har Forbruker Europa eller andre myndigheter som hjelper forbrukere å komme til enighet i saker om leiebil en stor utfordring: Det finnes ikke nok dokumentasjon.
Veldig ofte er det ord mot ord mellom utleier og den som leier bilen.
Derfor er det viktig at du tar vare på avtale om leie, bilder av bilen og dialog via e-post eller brev i tilfelle det skulle skje noe uventet.