Det er lov å angre etter kjøpefesten

Publisert 30.11.21 , sist oppdatert 24.01.24
Handlet du for mye i løpet av Black Week, Black Friday eller Cyber Monday? Husk at det er lov å angre!

Foto: Markus Spiske / Unsplash.com

Vi minner deg derfor på fem fakta om angreretten når du handler på nett i EU/EØS.

1. Du har 14 dagers angrerett

Denne angreretten gjelder i hele EU/EØS!

Når du kjøper en vare på nett fra en selger i EU og EØS har du 14 dagers angrerett fra du mottar varen.

Det finnes noen unntak som du kan lese mer om på vår temaside om angreretten her.

Du behøver ikke å oppgi noen som helst grunn for å bruke angreretten, men du må holde fristen.

Sørg også for at du har bevis på at du gitt selger beskjed om at du ønsker å bruke angreretten. Det er du som har bevisbyrden.

Send eller lever varen til selger innen 14 dager etter at du meldte fra at du angret deg. Husk å alltid få kvittering fra posten eller transportselskapet på at du leverte varen inn til dem.

Husk at du også har angrerett på varer du ikke har mottatt. Skulle det for eksempel vise seg at julegavene ikke rekker fram til jul, så kan du angre før de er mottatt. Hvis gavene allerede er sendt så kan du måtte betale for retur, så det kan lønne seg å spore pakkene før man benytter seg av angreretten i slike tilfeller. Er de ikke sendt fra selgeren, så skal du ikke betale noe og du har krav på full refusjon.

2. Du har angrerett på digitale tjenester

Har du kjøpt en ny app, et abonnement eller kanskje et språkkurs på nett? Med mindre du eksplisitt har godkjent at angreretten bortfaller, så har du 14 dagers angrerett på alle tjenester du kjøper på nett.

Merk også at hvis selgeren ikke har fått godkjenning fra deg om at angreretten faller bort, så kan han heller ikke kreve at du betaler for deler av tjenesten du eventuelt har benyttet.

3. Du kan gjerne prøve varen

Når du handler på nett, så har du i utgangspunktet alltid lov til å prøve det du har kjøpt. Hvis du skader varen, så mister du ikke nødvendigvis retten til å angre, men du kan får kanskje ikke hele kjøpesummen tilbake.

Noen unntak er det. Hvis du bryter forseglingen på en vare, kan du miste angreretten. Dette gjelder typisk for data- og fotoutstyr, kosmetikk og intimprodukter.

4. Du betaler for frakt

Selgeren kan ikke ta noe gebyr for at du angrer. Du har krav på å få tilbake alle pengene du har betalt.

Men det er faktisk du som må betale fraktkostnader og returkostnader, så sant du fikk beskjed om det på forhånd, eller dere ikke har avtalt noe annet. Dersom du ikke er informert om fraktkostnaden, skal du ikke betale for det.

OBS! Du er ansvarlig for trygg retur. Pakk derfor varen godt!

5. Du har krav på pengene tilbake innen 14 dager

Du har krav på å få pengene tilbake innen 14 dager etter at selger mottok varen i retur, eller mottok dokumentasjon på at varen ble sendt.

Her kan du lese mer om dine rettigheter når du handler på nett.