Bytte- og angrerett ved kjøp fra europeiske nettbutikker

Publisert 26.01.21 , sist oppdatert 24.01.24
Det er ikke alltid varen du har kjøpt svarer til forventningene. Dersom du har handlet hos en europeisk nettbutikk kan du ha angrerett på kjøpet.   Det er viktig å huske på at angrerett ikke er det samme som bytterett. Bytterett Når du kjøper noe, er hovedregelen at avtalen er bindende. Du har derfor ikke […]

Det er ikke alltid varen du har kjøpt svarer til forventningene. Dersom du har handlet hos en europeisk nettbutikk kan du ha angrerett på kjøpet.

 

Det er viktig å huske på at angrerett ikke er det samme som bytterett.

Bytterett

Når du kjøper noe, er hovedregelen at avtalen er bindende. Du har derfor ikke uten videre rett til å bytte en vare du har kjøpt, eller en gave noen har kjøpt til deg. Noen nettbutikker opererer imidlertid med 30 dagers åpent kjøp eller lignende. Dette er i så fall en avtale mellom deg og selger. Vilkårene for å sende varen tilbake er dermed avhengige av avtalen som er inngått. Dette kan for eksempel være aktuelt dersom du har fått en gave til jul som du ønsker å bytte inn i noe annet. Husk kvittering eller byttelapp.

Julegaver. foto.

Foto: Colourbox

 

Angrerett

Hvis du har handlet varen på nett, kan du ha angrerett på kjøpet. Angreretten er en særeuropeisk rettighet, og er hjemlet i Angrerettloven og Forbrukerrettighetsdirektivet.

Angrefristen gjelder i utgangspunktet i 14 dager fra du har mottatt varen («får varen i fysisk besittelse» § Angrerettloven 21).

Ifølge Angrerettloven har du krav på informasjon om at det foreligger angrerett, samt vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte. Ofte vil selgeren legge ved et standardisert angrerettskjema, men ikke alltid. Det viktigste er at disse opplysningene gis på en klar og forståelig måte.

Angrefristen kan forlenges med opptil 12 måneder dersom man ikke har fått god nok informasjon om angreretten.

 

Husk dokumentasjon!

Hvis du vil benytte deg av angreretten, holder det ikke å bare sende varen tilbake. Du må også gi selgeren beskjed om at du benytter deg av angreretten. Bruk gjerne standardskjemaet du har fått fra nettbutikken. Du kan også finne det på regjeringens hjemmeside her.

Det er viktig at du kan dokumentere at du har benyttet angreretten. Behold derfor kopi av eventuell epost eller brev, og ta gjerne et skjermbilde hvis du bruker et elektronisk kontaktskjema.

Du bør vente med å sende pakken i retur til du har fått klare instruksjoner fra selgeren, eller undersøkt selgerens nettside. Når du sender varen i retur bør du dokumentere returforsendelsen. Ta bilde av pakken slik at det er tydelig at du har merket den riktig (adresse, tolldeklarasjon, osv).

Fyller ut papirer

Foto: Scott Graham, Unsplash

 

Hvem betaler frakten?

Det er vilkårene i avtalen mellom deg og selgeren som avgjør hvem som skal betale for returen. I de aller fleste tilfeller er det den som benytter seg av angreretten, altså forbrukeren, som betaler for frakt.

 

Feil og mangler

Hvis det er noe feil med varen du har mottatt kan du klage til selgeren. Da kan du kreve å få omlevert eller reparert varen, få et prisavslag eller eventuelt heve kjøpet. Kontakt selgeren så fort som mulig etter at du oppdager mangelen.

 

Hva kan jeg gjøre om selgeren og jeg ikke blir enige?
Da kan du ta kontakt med oss. Vi inngår i et nettverk av kontorer over hele Europa (ECC-nettverket).
Dersom du har et rettslig krav mot næringsdrivende i eksempelvis Nederland, kan vi kontakte ECC-kontoret i Nederland som deretter kan kontakte selger for mekling. Mange tvister løses på denne måten.

Det kan være verdt å merke seg at vi har meklingskompetanse, men kan ikke tvinge frem noen løsninger eller bestemme utfall i saken. Dersom mekling ikke fører frem kan vi veilede deg til annen relevant instans.